čtvrtek 11. dubna 2019

Březnice a Starý Rožmitál



BŘEZNICE


Nezbývá mi, než začít odkazem, pod kterým jsou schovány srovnávačky z loňského léta.
Byla vedra, vozil jsem svou chátrající tělesnou schránku do míst, kde jsem předpokládal trochu chladněji. Příbramsko je v rámci Středočeského kraje jakýmsi pohořím. Malé, ale naše.
Vracím se sem v zimě, stromy nacházející se kolem říčky Skalice jsou bez listí.
Začínám na březnickém kamenném mostě, jméno nemá, na mapě je součástí ulice Ludvíka Kuby. Malíř Kuba byl sice rodák z Poděbrad, ale do Březnice, rodiště své manželky, pravidelně od roku 1921 jezdil a samozřejmě tam a v okolí maloval. V bývalé jezuitské koleji má umělec muzeum. 
Historická půlka koláže je dílem mým. 18.11.1989 jsem konal výlet s foťákem sovětské výroby zn. Smena, který jsem koupil za tři stovky své dceři k Ježíšku. Chtěl jsem ho vyzkoušet. Nebudu předstírat, že jsem den předtím byl na manifestaci proti komunistickému režimu. Netušil jsem, že právě končí přikázaná láska k SSSR.
Vysocí soudruzi v předtuše zahodili moc, mnozí se stali významnými kapitalisty a ti malí komunistíčci vyleštili klíče, aby jimi zazvonili a ukázali, že jsou bojovníci a s komunisty nemají nic společného. Že zjednodušuji? Ale dějiny lidstva jsou plné takových paradoxů.
Fotoaparát Smena dcera utopila, když se udělala na vodě, nechme ho spát na dně kterési řeky.  



Otočil jsem se na mostě městu zády a vidím březnický zámek.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.fotohistorie.cz/



Podobný pohled z jiné doby.

Starou fotku jsem okopíroval na adrese:




Stojím na pravém břehu Skalice a mám krásný výhled na kostel svatého Františka a svatého Ignáce, jezuitský areál, jež se tyčí nad kamenným mostem

Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.fotohistorie.cz/






Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.fotohistorie.cz/




Otočil jsem se na mostě městu zády a vidím březnický zámek.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.fotohistorie.cz/





Pohled na řeku z levé strany. Historická fotka asi bude z novější doby
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:





Na Náměstí se mi loni též nedařilo, už vidím proč. Strom v létě byl tak košatý, že jsem ho neprohlédl, třebaže jsem nefotil Smenou.
Na jižní straně Náměstí je pěkná cukrárna, kde slušnému poutníkovi nalejou i víno.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.aukce-pohlednic.com/




Centrem židovského gheta je synagoga. Zajímavý prostor Lokšany, dokonce zde existuje hospoda U Jehudy.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Karla Kuči Města a městečka v Čechách, na Moravě a ve Slezsku 1díl (Libri 1996)


STARÝ ROŽMITÁL


Rožmitál pod Třemšínem je od Březnice kousek, předloni jsem vykonal několik návštěv, moc se mi tam tahdy líbilo. Zde jsou odkazy:
http://vencovypindy.blogspot.cz/2017/10/prochazky-rozmitalem-2cast.html
Je toho dost, ale lákala mě cesta podél Podzámeckého rybníka v únorovém sluníčku do míst, kde Rožmitál vznikl. 
Starý Rožmitál. Měl jsem sebou publikaci Petra Prášila Rožmitálsko na starých pohlednicích a fotografiích (Baron 2011).
Zde překládám výsledem svého pošmajdávání.

Kostel Povýšení svatého Kříže v roce 1933 vyhořel a byl velice rychle obnoven. Podkostelský rybník je pryč, ten neshořel, byl zavezen.



Schody ke kostelu.



Kostel po požáru, hasiči prý na oheň nedostříkali.



Bartoloměj Sadílek byl vůdce lidu v selských bouřích 1738. Bývalo zvykem s takovými vůdci se moc nepárat, ale Sadílek přežil, sice byl ponižován, musel pracovat v okovech, po návratu domů vrchnost odprosil.


Celá cesta podél Podzámeckého rybníka se jmenuje Rybova, pochopitelně, že se podle ryb v rybníku žijících.






Žádné komentáře: