pondělí 21. února 2011

Pražské drobnosti

Odchod zimy a příchod jara vypadá letos jako přetahování. A já se vydávám sem a zase tam, všechny srovnávací fotky jsou z různých míst, ale snad i drobnosti jsou zajímavé.



Stalinův pomník
Srovnání, které je z jiného soudku. Sedm let existence a přesto se stavba zapsala do dějin. V roce, kdy jsme v Praze postavili podobnou stavbu, jakým jsme zvyklí se smát třeba v severní Koreji, v Moskvě už určitě smolili soudruzi projev, kterým další rok ohromil svět Nikita Chruščov, že Stalin byl spíš darebák než hrdina. U nás se postavilo tohle. Chodíval jsem kolem něj na Spartu, dokonce i v době, kdy ho poměrně složitě odstraňovali.
Vypadá to, že fotka je ze slavnostního odhalení. Nemusím si pamatovat všechno, ale ve 12 letech jsem se dívat nebyl. U nás, v Podolí bylo zajímavějších věcí... Táta mě tam určitě nevzal. Sice deset let předtím pomáhal stavět barikády, a vítal Rudou armádu, ale v roce 1955 rudnul vzteky, když slyšel výraz Sovětský svaz.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelá Praha dodatky I. (Paseka 2003)



Ulice U milosrdných
Historických fotek ze čtvrti Na Františku, okolo Anežského kláštera mám k dispozici kopec. Tolik se zde léty změnilo, v hodně případech k lepšímu. Projížděl jsem tudy na kole a moc nedoufal, že bych se mohl na nějakém místě chytit. Když není záchytný bod, těžko srovnávat. Ale přece... Předkládám tenhle záběr. Vzadu, kde je nároží s Kozí ulicí už jsem se nechytal.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelá Praha dodatky I. (Paseka 2003)



Nábřeží Na Františku
Jen jsem projížděl, díval se do publikace jen pro zajímavost, jak to tu kdysi vypadalo, vykoukla na mě kupole ministerstva obchodu. Podle budov, na nichž autoři považovali za nutné vytvořit nějakou ozdobu, sochu, se člověk dobře zorientuje. A tak porovnání, které jsem vůbec nečekal.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelá Praha dodatky I. (Paseka 2003)



Malá klášterní ulička (bývalá)
Před 99 lety tu prodával uhlí jmenovec budoucího československého prezidenta, dnes je tu mateřská škola. Vnucuje se výraz Husákovy děti, ale ne, to je blbej vtip.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelá Praha dodatky I. (Paseka 2003)



Ulice U milosrdných
a nároží s ulicí U obecního dvora. Zase kousek, který zůstal.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelá Praha dodatky I. (Paseka 2003)



Nároží ulic Havelská a Melantrichova
Dnes jsou v módě farmářské trhy. Je mi líto, že nezbylo než přidat přídavné jméno. Podle mě jsou to trhy, takové, jaké by měly být. Dnešní doba nám z trhů udělala podivné prodejny, plné kravin. Havelský trh přežil dobu vlády komunistů, chodilo se sem pro ovoce a zeleninu od skutečných zahradníků. Dobře vím, že chtěl jsem-li dobrou kedlubnu, okurku, růži, musel jsem si ráno přivstat a jít sem cestou do práce, odpoledne tu bylo už prdlajs. Chodí někdo na Havelák pro ovoce, zeleninu, která není dovážena bůhví z které části světa? Zastřešení tržiště vypadá dobře, ale...
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelá Praha dodatky I. (Paseka 2003)



Modřany
Chodím po břehu Vltavy a vidím, že odtud pojedu s nepořízenou. Věže kostela mi vůbec neštymujou s podjezdem pod dráhou. Na fotce současné není podjezd v záběru. Zbytky starého jsou ovšem znatelné pod kopcem, který je dnes beznadějně zarostlý stromy. Když už jsem tu... Ani jsem fotky doma nevyjížděl, jak se vždycky těším, až po dvou dnech a mám radost, ono srovnání je velmi pravděpodobné.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Karla Kuči Města a městečka v Čechách, na Moravě a ve Slezsku - 5.díl (Libri 2002)



Roh ulic Malá Štupartská a Masná
V neděli jsem sem zajel na kole a málem jsem bulel. V budově vpravo se vyskytovala zeměměřická průmyslovka. 4 roy jsem do ní docházel. Vlevo je budova průmyslové školy strojnické, tam jsme chodili na obědy, později jsem už na ně nechodil, za peníze, obdržené od rodičů, jsem si kupoval cigarety. Budova s kulatou střechou tu před 50 lety nestála, byly tu veřejné záchodky, kde jsme se s cigárem skrývali před pedagogy, za nimi dětské hřiště, které je zde dodnes. Tam bylo nebezpečné kouřit, profesoři, většinou propadlí nikotinu, cigaretu na dětském hřišti netolerovali.
Přinesli jsme si jednou do školy kuličky a o polední pauze cvrnkali do důlku. Třídní šel kolem, vletěl na nás.
"Co tu děláte, koukejte mazat ven."
"My tu hrajeme kuličky, to se nesmí?"
Neřekl nic, on už nad námi ani nekroutil hlavou, odešel, a my si mohli v klidu zapálit...
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelá Praha dodatky I. (Paseka 2003)



Mariánské náměstí,
které vtipálkové začali nazývat mafiánským, protože... protože tu je kromě knihovny i radnice.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelá Praha dodatky I. (Paseka 2003)



Můstek
V neděli dopoledne hodně neobvykle prázdný prostor. Na kole se tudy dá projet špatně, mírné sněžení a mráz způsobil, že jsem mohl drandit sem a tam. Lidi zalezlí, měl jsem klid na práci. Před sto lety koně, tramvaj...
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelá Praha dodatky I. (Paseka 2003)



Václavské náměstí
Jedna ze staveb, které jsem si všimnul díky svému koníčku. "Normální" člověk jde po Václaváku, dívá se po holkách, po klukách, nebo do výloh. Je moc fajn občas svůj pohled zvednout.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelá Praha dodatky I. (Paseka 2003)



Vodičkova ulice
Nebývale krátká doba mezi fotkou historickou a dnešní. Cukrárna Myšák, galerie Myšák. Nejsem si příliš jistý, ale pokud mě paměť aspoň trochu funguje, cukrárna U Myšáka bývala naproti přes ulici. Za komunistů ovšem tenhle název žil jenom v řečinašich rodičů. Když jsem dospěl, na cukrárny jsem moc nebyl.
To byl text na Facebooku. Přispívající mě přesvědčili, že cukrárna Myšák byla v domě dnes červenobílém.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelá Praha dodatky I. (Paseka 2003)



Vodičkova ulice
Tady, v koutku tedy kdysi prodávali rádia, já pamatuju dobu, kdy za tu za komunistů sídlila vyhlášená čínská restaurace. Hlavně pro fajšmekry, taky asi pro snoby, nevím. Nikdy jsem hostem nebyl. Restaurace byla pro mě příliš drahá, raději jsem naproti U Nováků hrál s kamarády mariáš u piva.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelá Praha dodatky I. (Paseka 2003)



Lazarská ulice
Tady jsem byl už potřetí. Srovnání jsem zveřejňoval už loni v listopadu. ale nebylo to ono. Nevedlo se a nevedlo. Zdánlivě jednoduché, dost identických bodů pro srovnání a jakoby tu sídlil nějaký duch, který mě nemá rád.. Nedělní projíždku jsem začal u masných krámů v Masné ulici, skončil u masných krámů v Lazarské.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelá Praha 1. (Paseka 2002)





Facebook – Srovnávací fotky










Žádné komentáře: