středa 16. května 2018

Cvikov podruhé


Plnění dalšího dluhu. Tady jsem to sliboval:
http://vencovyfotky.blogspot.cz/2017/09/1992017-cvikov.html
Slibuju jak pionýr při šátkování. Posledně, někdy v září, listí bylo, trh na náměstí byl. Odjížděl jsem s velkým dluhem.
Jsem tu podruhé
Studené ráno, které slibuje pěkný den. Přijel jsem z Jablonného v Podještědí autobusem, jezdícím přes Svor do Nového Boru. Nahrazuje vlak, železniční trať z Jablonného do Svoru skončila provoz 28.5.1973, bude to zanedlouho 45 let. Pamatuju se na to, že tudy vlak jezdil, ale nepamatuju, že bych se touto tratí projel.
Dnes jsem se na ni podíval, tedy na to, co po ní zbylo. Vyhledal jsem staré fotky, které jsou tak malé, že zvětšenina nepůsobí nijak krásně, ale s přivřenýma očima můžu snít o důležitém nádraží. Však Cvikov nebýval zapomenutým městem, zvlášť v době, kdy zde žili hlavně Němci.
Místa, ze kterých byly pořízeny historické snímky, jsem snad přibližně našel, prodíral se ostružiním, umazal se a dostal žízeň, protože slunce ohlašovalo, že je konec zimy. 
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:
http://www.luzicke-hory.cz/galerie/index.php



Starou fotku jsem okopíroval na adrese:



Pár kroků od budovy bývalého nádraží býval železniční přejezd. Kdo přijel do Cvikova, naskytl se mu tenhle pěkný obrázek. Koleje jsou vytrhané, ten asfaltový chodník vlevo je místo nich.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:



Ještě jeden podobný snímek. Místní nastrojená honorace se jde projít. Dnes by museli nejdřív přejít hodně frekventovanou silnici.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http:plavajs.blog.cz



Ti naparáděnci možná mířili do hostince  "U České severní dráhy" (Zur Böhm. Nordbahn), kde už byli jiní hosté, které přivezl kočár. Hospoda tu už dávno není, ale jak vidno, dům se udržuje, zrovna dostává novou fasádu. Dům dětí a mládeže - Cvikováček.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:



Přecházím-li směrem od bývalého nádraží hlavní silnici, vlevo nemůžu nevidět budovu školy.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:



Silnice od Cvikováčku až na náměstí se jmenuje Československé armády, kdysi Nádražní (Bahnhofstrasse), okradená léty o levou stranu.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:



A jsem na náměstí Osvobození. Právě v tomto pohledu mi v září nejvíc vadil probíhající trh. Dívám se po jižní frontě směrem k západu. Nerad mluvím jako cizák místním do vzhledu jejich města, ale ať se na mě cvikovští rozzlobí, snad se nemuselo všechno bourat, myslím vpravo bývalý Panský dům a výstavbu za ním. Úplně vlevo je hostinec U Frajera, tak tam mi předložili moc dobrý oběd, abych neměl jenom pitomé poznámky.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:

http://www.luzicke-hory.cz/galerie/index.php



Sešlo se mi odevšad hodně pohledů tímto směrem. Každý je nějak zajímavý, z jiné doby, z jiného úhlu.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.fotohistorie.cz/



Vzhled i atmosféra jsou úplně jiné.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http:plavajs.blog.cz



Těch aut je hodně, dokonce mi házejí do objektivu prasátka, když už mi slunce jinak přeje.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http:plavajs.blog.cz




Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http:plavajs.blog.cz



Dále se mi ztratily (samy se ztratily) moje poznámky, odkud je která stará fotka. Jedná se o tyto tři internetové adresy:











Východní strana náměstí.




Pohled k severu. Snažil jsem se moc, ale myslím, že podchod byl trochu rozšířený.



Další dva záběry na východní stranu náměstí.







Pohled k severu.



Východní strana náměstí.



Na západní straně náměstí bývala zajímavá ulička, vlevo Panský dům, vpravo hotel U Zlatého lva. Z uličky se stal prostor, který by mě těžko nalákal na návštěvu.



Ještě jednou podobně. Zůstala jen bývalá radnice, v níž je pivnice.Tentokrát vím, odkud jsem tuto fotku kopíroval.
Z publikace Romana Karpaše, Karla Steina a Miloslava Nevrlého Album starých pohlednic Lužických hor a Ještědu (Nakladatelství 555 v roce 2000)



Nakonec ještě záběr z Komenského ulice.



Docela mě mrzí, že jsem poznámky z pochůzky ztratil, no co se dá dělat, ve Cvikově sídlí asi nějaký šotek, který mi krade poznámky, někdy zase pořádá trh, když ho nepotřebuju.
Ale myslím, že jsem o městě toho nažvanil v minulém díle.


Ještě nějaké fotky z procházky jsou ZDE


Další srovnávací fotky z různých lokalit.

Žádné komentáře: