úterý 19. května 2015

Plzeň 1


Plzeň je velké město, které budí úctu. Tedy jak u koho. Byl jsem tu mnohokrát, i v divadle, taky jsem se opil. Exkurzi v Prazdroji jsem absolvoval aniž si pamatuju cokoliv jiného, než že jejich dvanáctka je světová.
Však i v povídce Šimka a Grossmanna Výlet s lomcovákem vysvětloval opilý učitel svým žákům "To je Plzeň, děti, město piva.
Plzeň se stala pro rok 2015 Evropským městem kultury, jsou dobří ve fotbale.
Při tvorbě srovnávacích fotek se trochu bojím velkých měst, trvá mi chvíli, než se zorientuju, nevím, kde začít. Není nad místa, kde udělám dvacet srovnávaček a jedu domů spokojený, což ve velkých městech ani nejde. Snažím se nějak postupovat systematicky a jelikož jsem tulák, je jasné, že systém je mi cizí.
V Praze se vyznám a vůbec mi nevadí, že přeskakuju sem a tam, co mě zrovna napadne, stačí sednout do tramvaje. Našel jsem spoustu starých fotek Plzně z různých pramenů, vlastně se mi nechce to nějak seřazovat. Prostě čas od času zajedu do Plzně, doprava pohodlným vlakem je čím dál tím lepší navzdory škarohlídům, kteří mi tvrdí celý můj život, že vlaky jezdí stále hůř.
Už jsem dostal i nabídky, že by mi leckterý Plzeňák srovnávačky udělal a poslal a já bych je zveřejnil. Píšu blog a ten je můj, nemůžu se chlubit cizím peřím, co zvorám já, je můj malér. Tedy malér, vždyť je všechno jen hra, do jisté míry pomíjivá. Pokud okopíruji nějakou starou fotku z publikací, které si kupuju a do jisté míry ty knížky propaguju.
Mnoho fotek stahuju z internetu z prodejních serverů, všude uvádím, odkud, což je pro majitele spíš prospěšné. Pokud někdo chce moje obrázky a vytisknout a pověsit někde na zeď, nejsem proti, ale mám pocit, že vyložená námaha nevede k příliš vynikajícímu výsledku. 
Jde o obrázky na pokoukání, vypadají dobře na obrazovce, snad někoho inspirují k osobní návštěvě prohlížených míst.
A dost, jsem v Plzni a Plzní se budu toulat, jak mě napadne. Dal jsem článku číslo 1, kdy bude dvojka, nevím. Začaly dlouhé dny, rád bych se podíval i trochu dále od Prahy.
Přijíždím do Plzně, jejíž nádraží je ve stavu jako by ho bombardovalo americké letectvo a nestačili jsme ho ještě dát dohromady. Přiznávám, že jsem se nikdy na plzeňském nádraží nevyznal, orientoval se jenom podle bufetu, který vypadal na první pohled jako zaplivánek, ale dobře se zde jedlo už od ranních hodin, aby škodováci, jedoucí do práce na šestou měli dlabanec. A dobré pivo, však jsme v Plzni.
Jeden čas to vypadalo, že bude zrušený, ale už je zase na svém místě, vybavený obstojným nábytkem a gambáčem za 22.
Všechno se bourá, ale začínají jezdit eskalátory. Už před rokem, kdy jsem přes Plzeň jezdil do Domažlic, se stavělo. Třeba se jednou dočkám, že plzeňské nádraží bude vypadat jako ve vyspělé Evropě. Už je tu funkční wifi.
Kam se jinam hrnout než na náměstí, věž kostela svatého Bartoloměje láká. I zde musím obejít díru, kde se snad bude něco budovat, přitom sedmdesátiletí a starší jezdí tramvají zdarma jako v Praze. Ovšem to bych cestou nenarazil na Západočeské muzeum u řeky Radbuzy, postavené na přelomu 19. a 20.století.
A mám v tabletu staré fotky, heč.
První je pohled přes řeku, kudy vede most, zdá se provizorní. Měl jsem velkou radost, že se mi do záběru podařilo dostat sloupky zábradlí, to se málo kdy povede. Druhá fotka je víc zblízka.
A obě jsem okopíroval na adrese:
http://www.ak-ansichtskarten.de/ak/93-Postcards-World/9029-Czech-Republic/





Jsem na hlavním plzeňském náměstí, které nese název náměstí Republiky. Schválně jsem přijel v neděli, toužil jsem chodit po městě bez běžného frmolu. Ovšem turisté i tady chodí, nejvíc je slyšet němčina.
Ovšem jinak je prostor náměstí nádherný, uklidňující.
Severní frontě náměstí vévodí radnice, toto místo je pro účely řízení města určeno už od konce 15.století. Od té doby asi změnila párkrát svou podobu.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:
http://www.ak-ansichtskarten.de/ak/93-Postcards-World/9029-Czech-Republic/


Severozápadní roh náměstí. Morový sloup ze 17.století je ním je vidět vstup do Solní ulice.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:
http://www.ak-ansichtskarten.de/ak/93-Postcards-World/9029-Czech-Republic/


Radnice zblízka.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:
http://www.ak-ansichtskarten.de/ak/93-Postcards-World/9029-Czech-Republic/


Radnice v čelním pohledu. Však turisté tuto stavbu zjevně neopomínali fotit. A možná hned posílat... bůhvíkam.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:
http://www.ak-ansichtskarten.de/ak/93-Postcards-World/9029-Czech-Republic/


Severovýchodní roh náměstí. Přímo je směr do Rooseveltovy ulice, vpravo od tramvaje je ulice Dřevěná. 
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:
http://www.ak-ansichtskarten.de/ak/93-Postcards-World/9029-Czech-Republic/


Když vezmu minulý snímek, tak na nároží náměstí Republiky a Dřevěné ulice stával dům U Růžence.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelé Čechy - Plzeň 1.díl (Paseka 2014)


Ještě jednou severní fronta náměstí s radnicí.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelé Čechy - Plzeň 1.díl (Paseka 2014)


Nároží náměstí a Dominikánské ulice. Stávala zde i kašna se sochou Ledy s labutí, odtraněná už v roce 1890.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelé Čechy - Plzeň 1.díl (Paseka 2014)


Severozápadní roh náměstí, přímo je Solni ulice. Tržiště
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelé Čechy - Plzeň 1.díl (Paseka 2014)


Ještě jeden pohled k západu, tentokrát jde o jihozápadní roh a Prešovskou ulici. Chtěl jsem se zeptat, jestli tramvaj tudy jezdí do Prešova. Asi ne.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelé Čechy - Plzeň 1.díl (Paseka 2014)


Zde je zadní štít solnice, vedle tržnice, vystavěná jak kolonáda v Lochotíně. Místo ní je pošta.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelé Čechy - Plzeň 1.díl (Paseka 2014)


Přední průčelí solnice v Sedláčkově ulici vzala za své kolem roku 1960.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelé Čechy - Plzeň 1.díl (Paseka 2014)


14 srovnávaček, dalších šest se mi nepovedlo. Asi proto, že jsem si nedal pořádnou Plzeň, to je problém, dám si pivo a pak musím neustále hledat záchodky nebo se skrývat v parcích, případně k tomu štěkat, protože pejskové smí, co my důchodci ne.
V publikaci Zmizelé Čechy - Plzeň, díl 1. jsou k fotkám zasvěcené texty, koho zajímají, nechť si zmíněnou publikaci koupí, za necelé tři stovky stojí za to.


Velké město, začal jsem malou porcí srovnávacích fotek. Ale do Plzně jezdit budu dále, už se těším.

Je málem skandální, že se mi nepodařila ani jedna srovnávačka s chrámem svatého Bartoloměje, ale tady na těchto fotkách něco je, ovšemže ne srovnávací.
http://vencovyfotky.blogspot.cz/2015/05/1752015-plzen.html


Další srovnávací fotky z různých lokalit

Žádné komentáře: