úterý 1. ledna 2019

Novopacko


Toulám se městy a městečky, abych se za čas mohl vychloubat porovnáním stavu minulého a dnešního, stav budoucí nechávám mladším, kteří budou v budoucnu chodit po zeměkouli.
Zeleň do měst patří, zkrášluje je, což každému málem odpřisáhnu. Pak někam přijedu, snažím se porovnávat, ale co tady dělají ty stromy, sice krásné, ale já chci fotit. Nadávám ale jen v duchu. Nerad nadávám, myslím, že nadávající, a že jich všude kolem nás je, vylévá na okolí svou špatnou náladu. Starší bývají otrávení, že jsou starší, jiné bolí koleno nebo duše a tak dále.
Překáží mi strom? Naštvaný jsem, horší je zavřená hospoda. Nepoužitou fotku si schovám na potom, do svých poznámek nekonečně nepřehledných si zaznamenám, že sem přijedu v době, kdy listnaté stromy nemívají listí, někdy to i veřejně slíbím. Splím svůj slib? Svět, v němž každý splní, co slíbil, by mohl být ideální, ale lidi, vždyť jsme jenom lidi. Ukousali bychom se nudou.
V létě jsem zavítal do Nové Paky, zde se k clonící zeleni přidal ještě úprava Komenského ulice, v listopadu by nejen mělo být listí z větví dole, i úpravy hotové. Tak jsem přijel.


NOVÁ PAKA

Pro pořádek odkaz na článek, který jsem vytvořil v létě:

Ze stanice Nová Paka město se moc rozbíhat Tyršovou ulicí nemůžu, mohl bych minout sokolovnu. Za železničními závorami stojí Husův sbor z roku 1937, viditelnost nezlepšil ani listopad.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.fotohistorie.cz/






Všechno je tady při ruce, pár kroků pod sokolovnou končí Tyršova ulice a začíná Masarykovo náměstí, dívám se k východu. V roce 1931 zmizela historická radnice nahrazená moderní budovou. Lepší? Do toho mi nic není. Strom uprostřed byl v létě neprokouknutelný.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Bohuslava Benče Zmizelé Čechy - Novopacko (Paseka 2005)




Severovýchodní roh Masarykova náměstí. 20.století se na vzhledu prostoru bezpochyby podepsalo. Nás přízemní určitě netěší zmizelý hostinec U Zeleného stromu vpravo. Místo hospody strom, pod nímž není zakázáno kouřit.

Starou fotku jsem okopíroval z publikace Bohuslava Benče Zmizelé Čechy - Novopacko (Paseka 2005)



Srovnávačka, kde rozdíl mezi starým a novým je jen něco přes 40 let. Jihovýchodní roh náměstí. Foceno z místa, kde v létě stálo oplocení stavby.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.fotohistorie.cz/



Zákoutí z předešlé srovnávačky jsou v dáli vpravo. Teď už stojím v Komenského ulici. Ve zmizelých domcích bývalo knikupectví jako dnes a knihařství. Za domky začíná ulice Na Tržišti. Z téhle srovnávačky mám radost., myslím, že patří mezi zajímavější.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Bohuslava Benče Zmizelé Čechy - Novopacko (Paseka 2005)





V Komenského ulici stávaly venkovské domky ještě v třicátých letech.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Karla Kuči Města a městečka v Čechách, na Moravě a ve Slezsku 4.díl (Libri 2000)




Nakonec pohled Komenského ulicí k západu. Pletivo vlevo ukazuje, že rekonstrukce ulice stále není u konce.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.fotohistorie.cz/


Víc se mi v Nové Pace nezdařilo, byl jsem brzy hotový, správně bych se měl posadit v hospodě a užívat. Bylo docela hezky, chtělo se mi někam. Hostinné bych nezvládl, už jsem se chystal do Staré Paky, ale jízdní řád byl sestavený jinak. Šikovné spojení mě zavezlo k jihu - do Lázní Bělohrad.


LÁZNĚ BĚLOHRAD



Nějaké fotky jsem měl v tabletu, zdaleka ne vše, sem musím podruhé, jak to dnes vypadá, do Vánoc jsem to nestihl a tak slibuju, hlavně sobě, že do Lázní Bělohrad vyrazím ještě před jarem. Kdoví, kam by zmizely následující srovnávací fotky, kdybych si je syslil v počítači.

Cestou z nádraží jdu kolem zámku. Dnes je v něm internát, zahrada podle údajů v Mapy.cz by měla být přístupná, ale něco se zde staví. Fotil jsem skrz mříže. Smí se to?
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.fotohistorie.cz/



Přede mnou se rozprostírá náměstí Karla Václava Raise, na jehož jižním konci se nacházím. Vlevo stojí Lázeňský hotel, postavený v letech 1893-1894
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Bohuslava Benče Zmizelé Čechy - Novopacko (Paseka 2005)



Lázeňský hotel si zaslouží samostatné srovnávačky hlavně proto, že jsem našel staré fotky.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.fotohistorie.cz/




Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.fotohistorie.cz/


Dobrý oběd v restauraci Na mostě (přes Javorku), čím dál hezčí počasí, přede mnou je Lázeňská ulice.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.fotohistorie.cz/





Jestli za Rakouska vozili pacienty v Bělohradě takhle... asi ne, ale hezká fotka to je.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.fotohistorie.cz/




Oba předchozí záběry ukazuje Lázeňskou ulici od západu k východu, tento je opačný.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: 



Konec listopadu neumožňuje dlouhé procházky, nezadržitelně se blíží tma, což je pro mě povel k odchodu na nádraží.
Drobné občerstvení jsem si koupil ve vietnamském obchodě. Zde stojí veselá Vietnamka ve středním věku menšího vzrůstu. Zákazník, se kterým se asi dobře znala, nemohl dosáhnout pro zboží.
„Seš malej, málo si se počůrával, musíš vyrůst.“
„Ty máš co řikat.“
„Jenže já mám štafle, ty nemáš nic.“
I mě za můj malý nákup odměnila zájmem, kam jedu na výlet, v Praze by prý bydlet nechtěla, protože je tam moc zlodějů.
Předtím mě na ulici zastavila neznámá paní, že mě poznala, že moje srovnávačky sleduje na internetu. Měl jsem radost.
Pokud by mi někdo chtěl sdělit, že můj výlet příliš zajímavý nebyl, musel bych se pousmát, já za onu sobotu zažil moc. Televizní baviči by museli hodně naskákat a nebylo by jim to nic platné.












Žádné komentáře: