úterý 1. prosince 2015

Ilustrovaný zeměpis Československé republiky (1938) - 3


V roce 1938 vydal Dr. František Štůla knihu, jejíž obálku jsem sem právě nakopíroval. Nákladem Ústředního nakladatelství a knihkupectví učitelstva Českoslovanského v Praze VII. Vytiskli Dr. Eduard Grégr a syn v Praze.
Před lety jsem ji zakoupil někde v antikvariátu, zřejmě ještě v době vlády komunistů podle ceny napsané tužkou (40 -). Dnes by asi kniha tlustá přes 500 stran stála víc. Ale 4 pětky bylo kdysi dost peněz, s tím se i do hospody mohlo.
Je to důkaz, že jsem se o historii zajímal už dávno, ne až teď, kdy mám v důchodu víc času.
Knihu jsem zakoupil, asi si v ní i párkrát četl, založil do knihovny a zapomněl na ni. Jsem rád, že jsem ji při stěhování přivezl sebou.
Fotky jsou na křídovém papíru, ale přece jenom, nemůžeme od tehdejší doby chtít skvělou techniku. V každém případě jde o zajímavý dokument. V knize je i hodně textu, jde opravdu hlavně o zeměpis. Uvědomil jsem si, že Československá republika vznikla sice z vůle národa, ale hlavně díky vítězným mocnostem světové války, tenkrát se ještě neuvádělo slovo první, lidé netušili, že za dvacet let bude rok před novou světovou válkou, kterou nazýváme druhá.
V roce 1938, ať chceme nebo ne, nastal konec Československé republiky v této podobě. Po válce obnovená už vypadala jinak.
Mluví se o ní jako o první republice a člověk se v duchu diví, jak mladá skončila.

Z knihy se blbě skenovalo, nechtěl jsem ji zničit. Už jsem tu dva díly zveřejnil a teprve teď mě napadlo, že bych měl staré fotky uvést slovem.
Tedy 3.díl































































































Žádné komentáře: