sobota 1. srpna 2015

Přelouč


Přelouč, město, které mi nepřeje. Už jsem nedávno někde psal o své plánované cestě vlakem. Mě občas popadne amok, že něco napíšu, načež zapomenu co a kam. Pokud by mně za to někdo chtěl fyzicky ubližovat, mám připravený přiblblý nevinný kukuč, kterým jsem už v životě  občas leckoho popletl.
Po příchodu na nádraží, tenkrát, jsem viděl, že po noční bouři vlaky nejezdí přesně tak, jak to po nich žádá jízdní řád. Vrátil jsem se domů, ale přece to nezabalím navždy, když už jsem z různých míst na internetu stáhnul něco historických fotek z města Přelouče.
Jako vždycky hned vzpomínám, zda jsem místní oblažil někdy svou přítomností. Určitě zde byl v roce 1982 start Horolezecké stovky, která po výstupu na Bezděz končila v Doksech. Pokud se někomu zdá, že se mi v hlavně cosi pomotalo, je to možné, ale takových dálkových pochodů jsem se skutečně zúčastňoval. To byla lehká stovka přes Mladou Boleslav, končila se bouřkou a průtrží.
Jinak jsem Přelouč v poznámkách nenašel. Ale...
Měli jsme tu kšeft. Při přestavbě nádraží v Přelouči v rámci budování železničního koridoru. Mně osobně se zdařilo vytýčit kolej v přejezdu o nějaký centimetr mimo, což tedy při předpokládané rychlosti 160 km v hodině je průser. Ten přejezd se musel vykopat a znovu položit. To už jsme pracovali zadarmo, naopak jsme platili. Stálo to tehdy naší firmu asi 80 tisíc korun. Byli jsme malá začínající firmička, takže částka nikoli zanedbatelná. Daleko horší je v takovém případě ztráta důvěry. Bacha na ně, raději jim práci nedávejte. Už je to asi 20 let, ale ještě dnes člověka mrazí.
Takže žádné krásné vzpomínky na město Přelouč. Před dalším odjezdem jsem ráno ve zprávách slyšel, že Masarykovo nádraží v Praze je mimo provoz, protože tam vlak zničil zarážedlo a vjel do nádražní haly. 
Ale nedal jsem se. Stačil jsem dojet na nádraží do Libně a žádaný spoj chytit. Já jim dám, prostě do Přelouče jedu! Radostně jsem mířil z přeloučského nádraží do centra. Na náměstí byl trh. Stánky, dodávky, vidět málo. Školní budova se opravuje, je zeleně obalená.
Musí existovat skřítek, který si mou přítomnost ve městě nepřeje.
Anebo mi škodí Louis de Funes.
Pardon, blbnu, trapně jsem se spletl.

Moc se mi do srovnávaček nechtělo, ale když už jsem tady. Co se povede, povede, co ne, vyhodím, stejně mi tu překáží některé stromy, přijedu, až listí opadá, musím si dát pozor, abych nepřijel zase ve středu, kdy se asi tady konají trhy.
Těžko psát o městě neznámém, které jsem chtěl objevit. No, dobře, stanou se horší věci. Nepředložím toho mnoho, nemám k ruce ani žádnou chytrou publikaci. Nezbývá mi, než chytrého předstírat sám.

Přicházím na Masarykovo náměstí. Vlevo je kostel svatého Jakuba Většího, zeleně obalená je nová radnice plus měšťanská škola. Snad je zajímavé, že trafika tu bývala a zase je, jen trochu někde jinde.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Karla Kuči města a městečka v Čechách, na Moravě a ve Slezsku 6.díl (Libri 2004)


Zde kostel zmizel, zato se objevila krásná budova občanské záložny.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Karla Kuči města a městečka v Čechách, na Moravě a ve Slezsku 6.díl (Libri 2004)


Severozápadní roh Masarykova náměstí, kostel svatého Jakuba Většího a trafika. Jo a taky sloup svatého Jana Nepomuckého.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Karla Kuči města a městečka v Čechách, na Moravě a ve Slezsku 6.díl (Libri 2004)


Tahla porovnání mě vždycky lákají a zároveň se jich bojím, je lehké se netrefit. Jak je vidět, přesné to není, ale protože podloubí patří restauraci U krále Jiřího, nemůžu srovnávačku pominout. V zimě tu lidi určitě sedět nebudou. Jinak jsem dostal plněnou papriku, výtečnou, s rýží za cenu nízkou. Už se těším, až se do Přelouče dostanu.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.aukce-pohlednic.com/


Kdo nad tímto porovnáním mávne rukou, nechť zbystří zrak. Na fotce z roku 1956 je vidět na podstavci tank, sice zrovna probíhala sovětská pomoc Maďarsku proti kontrarevoluci, tohle vozidlo nám zanechali. Je to třetí sovětský tank, který jsem potkal. Neznámější je pražský, který v roce 1990 namaloval na růžovo David Černý s několika členy tehdejší poslanecké sněmovny, na druhý bývalý jsem narazil v Mělníku, tady je třetí. Určitě někde ještě nějaký stál.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.fotohistorie.cz/


Ještě dva podobné pohledy z jihozápadního rohu Masarykova náměstí. protože jsem zde byl, je mi jasné, že nahodilého fotografa nenapadne jiné místo na focení. První je z doby první republiky, druhý se konal za císaře Franz Josefa.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.fotohistorie.cz/


Starou fotku jsem okopíroval na adrese:
http://www.ak-ansichtskarten.de/ak/93-Postcards-World/9029-Czech-Republic/


Efektní pohled na občanskou záložnu z Hradecké ulice v době, kdy byla ještě zánovní. Myslím záložnu.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.fotohistorie.cz/


Na západ od Masarykova náměstí je Pražská ulice, protože se tudy zřejmě jezdilo na Prahu. Podle starých fotek se kdysi jmenovala Poděbradova, ale kdepak Pražáci seberou všechno...
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.fotohistorie.cz/


Totéž a přece jinak.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Karla Kuči města a městečka v Čechách, na Moravě a ve Slezsku 6.díl (Libri 2004)


Třetí pohled mě vyděsil, chybí záložna. Myslel jsem si něco o tehdejším foťáku, popisek zní jako pošta, to bude ten barák vlevo. Pak jsem začal trochu bádat, ale záložna v té době se stavěla, takže zajímavý pohled. Pražská ulice v době, kdy ještě nestála záložna, bez které si nelze Masarykovo náměstí představit.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.aukce-pohlednic.com/


Dva záběry podobné. Pohled ze Sokolovského náměstí do Českobratrské ulice. Věž patří Evangelickému kostelu. Motal jsem se tam uprostřed kruhového objezdu, policajti jeli kolem, nechali mě být, raději jsem udělal dvě srovnávačky. Přišlo mi, že se povedly obě, tak jsou zde.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Karla Kuči města a městečka v Čechách, na Moravě a ve Slezsku 6.díl (Libri 2004)


Starou fotku jsem okopíroval na adrese:
http://www.ak-ansichtskarten.de/ak/93-Postcards-World/9029-Czech-Republic/


Už si píšu, v zimě musím do Přelouče, snad mi štěstí bude přát, město je na hlavní trati, dopravní problémy nejsou.

Pár fotek mimo jsem též vyrobil. Zde



Mnoho dalších srovnávacích fotek z různých lokalit


Žádné komentáře: