pátek 15. srpna 2014

Úštěk - Mírové náměstí


Publikace Úštěcko na starých pohlednicích z nakladatelství Baron Hostivice z roku 2007 je krásná, ale těžká. Nechci ji vážit, protože by se mohlo ukázat, že zas tak těžká není.
Od jara brousím po kraji, unavím se vahou knihy, musím si odskočit tu na Vysočinu, pod Šumavu a jinam, abych si odpočinul. Asi v duchu nechci dokončit putování krajinou, která mě fascinuje. Město, které jí dalo jméno není příliš velké, asi jeho štěstí.
Třikrát jsem sem zajel, prochodil, fotil a porovnával, mezery v návštěvách byly delší než normálně a já nevydržel a leccos vykecal.
A teď nemám co psát.
I fotky jsem už dal na blog.
A protože všechny jsou okopírované ze zmíněné publikace, nemám vlastně co psát.
Srovnávaček jsem vyrobil dost, ani se mi do jednoho článku nevejdou, tak jsem je rozpůlil.
Nejdřív se budu věnovat Mírovému náměstí. Na vršku kostel, směrem k západu se svažovalo Tržní náměstí (Markplatz), na východ je náměstí kratší, prudší a tato část se jmenovala Josefské náměstí (Josefplatz).
Úštěčtí dnes pro celý prostor používají jméno Mírové. Ať mír zústává...

Historie Úštěku ve 20.století nebyla ideální, ale je fajn, když se město může pochlubit tak krásnými domy na náměstí.


Tytéž domy v pohledu od západu, kde zůstaly zbytky městské brány.


Další dva záběry bývalého Tržního náměstí.



Další dva záběry naopak ukazují Tržní náměstí k východu, nahoře je kostel svatého Petra a Pavla.



Pobíhám po náměstí sem a tam. Další dva záběry jsou od kostela směrem na západ.
Vpravo je hotel Adler, dnes zde pomáhají a chrání policisté.


Zde je vpravo spořitelna.


Slavnostní nástup dobrovolných hasičů před radnicí, která je mimo záběr.


Hasiče vystřídali trhovci.


Úštěk byl centrem chmelařské oblasti, takže takové fotky nemůžou chybět. Mám radost, když se takové záběry detailů povedou, porovnat celé náměstí není takový problém.


V čísle 16 se prodával textil, později podle publikace zde byla prodejna Elektronik, dnes zde mají vietnamští prodejci obchodní centrum.


Dostal jsem se za kostel, kde bývalo náměstí Josefské, které už nese větší ranky na vzhledu. Poštovní vůz stojí před bývalou poštou (s lucernou), jejíž vzhled má daleko k vyparáděným domům na Tržním náměstí. Vlevo lze zahlédnout pomník císaře Josefa II.


Vlevo je opět bývalá pošta.


Josef II. hrdě stojí na podstavci a netuší, že už to nebude moc dlouho. Na kopci v dáli je kaple Božího hrobu na Ostré, kam vede i křížová cesta.


Pomník Josefa II. stojí před hotelem Panský dům. Domy vpravo byly zbořeny v 60.letech. 

Třikrát pomník Josefa II., Habsburka, kterého asi většinou německy mluvící obyvatelé Úštěka příliš nemilovali. Brzy po vzniku Českoslovenka císař zmizel a byl upraven na počest Hanse Kudlicha, který bojoval za zrušení roboty.




Ještě dva záběry hotelu Panský dům.



Na závěr procházky se vracím na vrch Tržního náměstí, kde v domě bývalo kožešnictví a prádelna s barvírnou.


Ještě dost srovnávaček mám v počítači, pokud zařadím do článku víc než 30 záběrů, je počítač nějak líný, jakoby měl žízeň.
Vytvořím ještě jeden článek, který bude stejně zajímavý, možná pestřejší, protože vyjdu ven z Mírového náměstí.
Právě jsem článek vytvořil:
http://vencovypindy.blogspot.cz/2014/08/ustek-2cast.html








1 komentář:

Anonymní řekl(a)...

Úžasný. Mo se mi líbí, že si dáváte tu péči s přesným výřezem současných záběrů. Opravdu dobré.