sobota 2. června 2012

Město Beroun 1.část

Projíždím, prolézám delší dobu Berounsko, okolí Berounky, město jako bych neznal. Není to samozřejmě pravda, několikrát jsem městem projel, i pár fotek jsem tu porovnal, schovával si je s myšlenkou, že udělám jeden soubor.

Plním slib sám sobě, i dvě rok stará porovnání jsem vytáhl.

V srpnu 2010, v době počátků mého činění, jsem pár srovnání vytvořil.
 Byl to tenkrát cyklistický výlet, odpočíval jsem na náměstí v Berouně, poté jsem odjel podle Berounky do Prahy. Považoval jsem srovnávací fotky jen za zpestření výletů, netuše, že se všechno po čase prohodí. Tak mě napadá, kdoví, co budu dělat za dva roky.

Tento příšpěvek byl vytvořen při několika návštěvách, takže žádné velké popisování putování nebude. Jenom fotky, o které stejně hlavně kráčí.

Palackého ulice
Kdo přijížděl do města od Plzně, mohl kdysi jen touto branou, zvanou Plzeňská. Už dávno poutník z Plzně do Prahy, nemusí projíždět branou, jezdí se okolo, nikdo ho nekontroluje, zatím se neplatí ani clo, brána, stejně jako protější Pražská stojí, což ve srovnatelných městech není vždy samozřejmé.
Je dobré se na náměstí aspoň podívat. Škoda, že často není pro auta kam šlápnout.
Starou fotku jsem stáhl na adrese:


Plzeňská brána
Procházíme do Palackého ulice, otáčíme se a vidíme.
Starou fotku jsem stáhl na adrese:


Husovo náměstí
Prostor nedostal v moderní době tolik stavebních ran, co jiná města, ale svoje lahůdky má. Když nepočítám povodně.
Pohled směrem západním, vlevo v dáli Plzeňská brána, vpravo kostel svatého Jakuba. Mezi nimi Městská hora s rozhlednou.
Starou fotku jsem stáhl na adrese:


Pohled, podobný minulému, jen stojím kousek blíž k západu. Náš život je dnes tolik spjat s automobily, až to někdy bolí…
Starou fotku jsem stáhl na adrese:


Na podpatku se otáčím k východu. Tam je Pražská brána. Vlevo radnice, tuto podobu získala v roce 1903.
Starou fotku jsem stáhl na adrese:
http://www.fotohistorie.cz/Stredocesky/Beroun/Default.aspx


Radnice zblízka. A tady je vidět pravděpodobně největší „lahůdka“ dnešní podoby náměstí. Nákupní středisko Máj. Bez komentáře.
Starou fotku jsem stáhl na adrese:


Pomník padlým v I. světové válce se sochou Záboje od Karla Opatrného z roku 1924.
Starou fotku jsem stáhl na adrese:


Pomník padlým v I. světové válce, jiný pohled.
Starou fotku jsem stáhl na adrese:


Západní strana náměstí, Plzeňská brána, kavárna Slávie, prodejna obuvi, dříve Baťa, dnes Baťa, kostel svatého Jakuba
Starou fotku jsem stáhl na adrese:


Rok 1950, na budově vlevo je veliký znak KSČ. Jimi řízení architekti se zasloužili o pořádného souseda, přece nemůžou mít vedle sebe malé domečky. Postavili Máj. Divím se, že nezbourali radnici…
Starou fotku jsem stáhl na adrese:


Severní fronta, kostel svatého Jakuba, za ním Městská hora s rozhlednou. Tohle jsem dělal třikrát a stejně mému oku na srovnání něco neladí.
Starou fotku jsem stáhl na adrese:


Česká ulice
Do roku 1933 Komenského. Vede ze severovýchodního rohu Husova náměstí. Na jejím konci stávala v hradbách branka, zvaná Česká fortna, vpravo hostinec „U modré hvězdy“, vlevo dnes zbouranou budovu soudu, za ní komín pivovaru a nad tím vším vrch Ostrý. Ulice téměř zcela změnila svůj vzhled. Natolik, že jsem vytvořil ještě jedno srovnání v ulici Politických vězňů, popletl vrch Ostrý s Městskou horou, celé to byl velice zdařilý blábol, připravený na publikování. Určitě by si na mě počkal nějaký berounský patriot a dal mi přes hubu. Tohle snad už je jakž takž.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Berounsko na starých pohlednicích (Baron 2007)


Srovnávací fotky Město Beroun 1.část pokračují druhou částí, která je umístěna hned vedle.


Facebook - Srovnávací fotky


Další srovnávací fotky z různých lokalit














2 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Moc hezké,dal jste si práci,která je chvályhodná.Nedávno jsem byla poprvé a hned dvakrát v Berouně.Byla jsem zklamaná z Infocentra,...jako turista,ale teď jste mi to vynahradil! Hodně elánu do další vaší tvorby! Jana

Serža řekl(a)...

díky moc! opravdu skvělé srovnávací fotky - chystal jsem se něco takového udělat, ale vzal jste mi vítr z plachet :-) aspoň jsem ty vaše stránky prolinkoval ze svého blogu...