čtvrtek 4. září 2014

Vysoké nad Jizerou + Jablonec nad Jizerou



Veřejně jsem se vytahoval, že nebudu spěchat. Dva týdny od návštěvy Vysokého nad Jizerou, které bylo na cestě z Jablonce nad Jizerou do Semil a nemám těch pár srovnávaček hotových.
Jsem vždycky zvědavý, jak mi všechno vyšlo, ale přece jenom raději chodím venku, hledám, očumuju, někdy ani ne to co co bych čumět měl. Bavím se a proto odmítám názor, že dělám dobrou práci. Bavím se, jen možná trochu jinak, než by se ode mne dalo očekávat.
Vysoké počtem obyvatel bojuju s hranicí 1000 obyvatel, člověk by spíš řekl větší vesnice. Ale město má bohatou historii, tradice sportovní, turistické, divadelní.
Má i slavného rodáka, po kterém je pojmenováno hlavní náměstí Dr.Karla Kramáře. O tom už jsem něco napsal
http://vencovypindy.blogspot.cz/2014/08/dva-prvni-predsedove-vlad.html
Počtem obyvatel patří Vysoké mezi města malá, ale jeho nadmořská výška, kolem 700 m nad mořem, ho řadí mezi města nejvyšší.
A co se týče jeho polohy na hřebeni, je málokteré město v České republice tak nádherně položené. Do Krkonoš má skok, ale dívá se na ně z povzdálí. Hory, ale ještě ne ty nejvyšší.
Kdo chce prožít nějaký den mimo turistický blázinec, vřele doporučuju. Kolikrát jsem tu byl, bych asi spočítal na prstech jedné ruky. Horské ovzduší, nikdy jsem nějak neměl čas se zde zastavit aspoň na den. Shodou okolností jsem si letos ten jeden udělal. 
Skoro bych měl na jazyku, vidět Vysoké a zemřít, ale to už zabrali neapolští a pak mně se ještě umřít nechce.
Taky jsem se seznámil s náměstím, které bylo v druhé polovině 20.století přebudováváno způsobem mírně nešetrným.

Začnu severovýchodní stranou náměstí, která se ve 20.století jen málo změnila.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Karla Kuči Města a městečka v Čechách, na Moravě a ve Slezsku 8.díl (Libri 2011)


Zajímavý pohled z podloubí protější strany náměstí Dr. Karla Kramáře. Ovšem žádná klenba už neexistuje, fotím ze vchodu do prodejny kdysi Jednoty, dnes COOP. Vyrostl velký smrk, sloup se sochou Panny Marie se v roce 1951 nelíbil soudruhům budovatelům lepší společnosti, obnoven až v roce 2000. Myslím, že ho umístili do stejného místa, srovnávačky mi to ukazovaly.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:
http://www.ak-ansichtskarten.de/ak/93-Postcards-World/9029-Czech-Republic/


Potvrzení lyžařských tradicí. Členstvo českého ski-klubu, byl to základ celozemského Svazu českých lyžařů, pozdější Svaz lyžařů v království českém.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Stalo se na severu Čech 1900/2000, kterou v roce 2001 vydalo Nakladatelství 555.


Stále hledím na stejnou stranu náměstí, tentokrát z jižního rohu. Na levé straně záběru je vidět kousek severozápadní strany náměstí, která byla zbořena v 80.letech 20.století, jak tak koukám, nevyrostlo tam nic, staré fotky mám, ale porovnat nelze, není s čím. Co tu chtěli bolševici vytvořit? Pokud se někomu zdá, že mívám výhrady na dobu vlády komunistů, tak se mu to nezdá.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:
http://www.vysokenj.cz/index.php/cs/fotogalerie/category/4-historicke-pohlednice


Jihovýchodní stranu náměstí z velké části zaplňuje škola, postavená v letech 1881-1882.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Karla Kuči Města a městečka v Čechách, na Moravě a ve Slezsku 8.díl (Libri 2011)


Pohled stejným směrem z trochu jiného stanoviště, kde je vidět víc severovýchodní strana náměstí. Do pohledu na školu někdo postavil boudu.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:
http://www.vysokenj.cz/index.php/cs/fotogalerie/category/4-historicke-pohlednice


Na jihozápadní straně náměstí zmizel dům s podloubím, odkud byla kdysi pořízena fotka, kterou porovnávám jako druhou v tomto článku.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Karla Kuči Města a městečka v Čechách, na Moravě a ve Slezsku 8.díl (Libri 2011)


Měl jsem různé fotky i z jiných míst, než je náměstí Dr.Karla Kramáře, bohužel nedokázal jsem srovnání udělat, ani co se týče Kramářovy vily nebo divadla, ale kdo má zájem, jistě si staré fotky na internetu vyhledá, protože to už nejsou srovnávačky. Jednu fotku jsem našel, jde o ulici dr.Karla Farského u kostela.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Karla Kuči Města a městečka v Čechách, na Moravě a ve Slezsku 8.díl (Libri 2011)




Z Vysokého do skutečných Krkonoš se musí překročit hluboké údolí řeky Jizery a právě tam se nachází město Jablonec nad Jizerou, jejichž krásný znak jsem si nemohl odpustit sem nakopírovat. Levně jsem zde spal, levně jedl, ale srovnávaček jsem moc nevytvořil, ač jsem měl snahu. Jenom dvě. První je z pohlednice dost zvětšované. Vlevo, před kostelem svatého Prokopa je hotel Krakonoš, kde se mi dostalo příjemného posezení u výborného a cenově přístupného jídla.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:
http://www.fotohistorie.cz/


A ještě jeden záběr mi vyšel, z náměstí. Adresa, ze které jsem si historickou fotku vypůjčil, je zřejmá.

Ještě bych měl upozornit na fotky, které jsem na těchto místech vytvořil jen tak pro svou radost.





Žádné komentáře: