pondělí 23. července 2018

Zásmuky



Kolíne, Kolíne, stojíš v pěkné rovině
Šenkuje tam má milá má panenka rozmilá
šenkuje tam ve víně

Přišel tam Pepíček, měl na stranu klobouček
Dal si nalejt máz vína a při tom si zazpívá
Kolínečku Kolíne...
(jako děti nezvedené jsme zpívali: Dal si nalejt džbán píva a vožral se jak slíva...)

Jestli někdo bude tvrdit, že píseň napsal František Kmoch, tak má mylné informace, ta je z bezedné nůše českých lidových písní. Kapelník Kmoch pochází z Kolínska a to přímo ze Zásmuk, které neleží v rovině, nýbrž na kopci. Kdo se chce o tom přesvědčit a nevlastní automobil, nechť vleze do autobusu pražské PID dopravy, do toho, který jezdí do Kutné Hory. Až tak daleko sahá Praha svou dopravou.
K náměstí je dost velké stoupání a pan Kmoch se narodil v Zásmukách, takže by těžko složil píseň o rovinách. Je to všechno složitější, tady někde se scházejí Kolínsko a Kutnohorsko.
Někdy sem jezdí i vlak, ten jenom pokud ajzboňákům zbudou vagóny, což je blbost, kterou jsem si právě vymyslel, v jízdním řádku je uvedených pět vlaků či spíše vláčků, jezdících jen o víkendech. V okolí Zásmuk jsou pěkné partie, které nejsme zvyklí vyhledávat v rovinách.
Labe teče někde bůhví kde daleko dole, kousek odtud teče Výrovka, do které se vlévá hlavní zásmucký veletok, což je Špandava. Myslím, že podle těchto mých informací najde Zásmuky každý.
Asi jsem tudy někdy projížděl na kole, na město se nepamatuju, takže spolu s určitým počtem starých fotek byl důvod do Zásmuk se dostavit.
Sobota, bylo vedro, což od dubna je letos normální počasí, vystupuju z autobusu, na náměstí je jeden člověk, který udiveně sleduje tlustého dědka, koho to sem čerti nesou. Vždycky, když někde vytáhnu tablet, lidé mají pocit, že kontroluju plyn, elektřinu, spíš, že jsem podvodník, bacha na něj. Ke všemu předstírám focení z míst, ze kterých by fotil jenom blázen. 
A jsem u slova, které pohladí po duši. Když už jsem se nestal tulákem, aspoň bláznem.
Že tady nic není? Všude něco je.

První můj pohled patřil mohutné budově školy. Hned můžu dokázat, že jsem v kopcovitém terénu, ani nenašli kousek rovného pozemku na stavbu školy. Koho tady vyhodí ze školy, může se kutálet až do Výrovky. Zastávka pražské MHD svítí do světa.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:



Pohled na východní frontu Komenského náměstí, kde na konci chybí jeden dům, jehož zmizení se konalo jako daň automobilismu.



V Zásmukách mají zámek, jehož historie sahá do 17.století, kdy na místě dávné tvrze byl postavený. Zásmucké panství se dědilo, prodávalo, kupovalo, to je záležitost, ve které se vyznají snad jenom historici. Našli se i tací, co zámek propili či prohráli v kartách.
No, přestanu opisovat, v roce 1918 díky zrušení šlechtických titulů se panství přejmenovalo na Velkostatek Zásmuky. 
V zámku též sídlila vojska SS, poté Rudá armáda, následovala československá armáda, ať si to majitelé přáli či nikoliv.
Vojáci a v roce 1982 ničivý požár, důvody k vymazání objektu. 
Můj osobní obdiv patří Franzisce Dianě Sternbergové, která vedle Častolovic zrestituovala i zámek Zásmuky. Dostala ruinu, ale snaha postarat se o dědictví svých předků... Klaním se jí i následně její dceři, přestože si obyčejně krásný zámek představujeme jinak.
Tohle je vchod. Trochu vyšší než dříve, víc rosteme.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:  http://www.fotohistorie.cz/



Co znamenal kámen na zásmuckém náměstí, nevím, třeba jsem špatně četl. Tipoval bych, že je to památník obětem první světové války, dnes tu čekáme na autobus.



Jestli na webu, ze kterého jsem kopíroval, mají správný letopočet, pak kámen nemůže být na památku obětí světové války. Tak nevím.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:  http://www.fotohistorie.cz/



Letopočet staré fotky neznám, ale pěticípá hvězda ve výloze, vystrojené sportovkyně, ano doba mého mládí. Byl první máj...
Jde o jižní cíp Komenského náměstí a tam zmizel dům, jak již jsem psal. Nebyla to pro auta příjemná zatáčka.



Tvůrce fotografie z pětatřicátého si na zábradlí posadil slečnu. Už jsem psal, že zámek není úplně v cajku, ale k ruině má hodně daleko, co?
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.aukce-pohlednic.com/



Z Komenského náměstí ulice stoupá Havlíčkovou ulicí směrem na Bečváry a Kutnou Horu, tudy se dostaneme ke kostelu Nanebevzetí Panny Marie
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.aukce-pohlednic.com/



A ještě dál, vpravo je Kmochovo náměstí, tam jsem dostal pivo, tedy prodali mi ho.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:



Sokolovna z roku 1923. Pamětní desku na ní má František Kmoch.



Končím dvěma snímky Havlíčkovy ulice. Směrem dolů k náměstí.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Karla Kuči Města a městečka v Čechách, na Moravě a ve Slezsku 9.díl (Libri 2011)



Havlíčkova ulice směrem nahoru.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:  http://www.fotohistorie.cz/

Žádné komentáře: