úterý 3. července 2018

Lipová a Velký Šenov

LIPOVÁ


Obcí jménem Lipová je v České republice rozseto, že by o ně mohl jeden zakopnout. Tahle, mnou navštívená leží ve Šluknovském výběžku, tedy v jedné z lokalit, kterou poválečný odsun obyvatel německé národnosti změnil téměř k nepoznání.
Jméno Lipová získala obec v roce 1948, do té doby byl oficiální český název Haňšpach, Němci říkali Hainspach. Původ jména volně přeložený do hovorové češtiny je Hainův potok. Po druhé světové válce sem přišli noví obyvatelé, mají nový název.
Roku 1750 získal Haiňšpach titul městyse. Počet obyvatel v roce 1930 překonával dva a půl tisíce. Až do roku 1938 sídlo okresu, které byly menší než později.
Nejen vystěhování tehdejších obyvatel, ale i poloha uvrhla Lipovou téměř do bezvýznamnosti. Proč byla zrušená železnice z Bad Schandau do Sebnitz a dále do Dolní Poustevny, když vedla přes území NDR, přes území přátel, mi už těžko někdo vysvětlí. 
Osobně, zvědavost bývala mou vlastností, mě nenapadlo sem vážit dlouhou cestu. O některých místech jsem zaslechl. Josef Horvatovič ml., tak je podepsán tvůrce skvělých stránek, jež se týkají Mikulášovic a nedalekého okolí, což není pár historických fotek, to je záplava, se kterou si blázen mého typu málem neví rady. Vlaky z Děčína a Bad Schandau už zase jezdí na Šluknovsko, polozapomenutý kraj láká k poznávání.
Staré pohlednice z bývalého Haiňšpachu mě nalákaly, přece něco muselo zůstat, ne? Původně jsem dojel vlakem do Velkého Šenova, tam jsem byl jen málo úspěšný, srovnávačky uvádím na konci článku.
Autobus sem jezdí, jela hlavně školní mládež, vystoupím a dívám se dost nechápavě. Kde ta krása z fotografií, které jsem si vložil do tabletu, kdepak je? Něco vidím hned, něco už vidět nemůžu.
Podle údajů Karka Kuči v publikaci Města a městečka v Čechách, na Moravě a ve Slezsku stálo roku 1930 v Haiňšpachu 419 domů a v nich žilo 2664  obyvatel, a roku 1991v Lipové  229 domů, z toho jen 133 trvale obydlených a 625 obyvatel. Asi je zbytečné tenhle stav nějak komentovat. 

Jak jsem Lipovou procházel, budu srovnávačky vkládat. Je to všechno trochu zmatkové, no, však co lze ode mě čekat.
K tvorbě všech srovnávacích koláží jsem použil kopie fotek z webu
http://www.nixdorf.estranky.cz/   k nim jsem přiřadil to, co jsem vyfotil já.

Nejhezčí škola v okrese Lipová, postavená 1898, v jedné budově německá i česká. Na stránkách obce píší, že škola stála na náměstí, dnes nemám pocit, že bych stál na náměstí.
V současnosti je v budově základní a mateřská škola a taky Domov mládeže.



Cosi zmizelo na levé straně, stojím na silnice k Velkému Šenovu. Úplně vpravo je dnes pošta, obecní úřad a knihovna.



Detail domů z předešlého záběru.



Ulice od školy vede severovýchodně kolem kostela sv.Šimona a Judy do osady Liščí a ke státním hranicícím s Německem. 



 Most přes Liščí potok, zbavený výzdoby a tím i zajímavosti.



Zmíněný most v pohledu od jihozápadu směrem do Lobendavy. Vpravo informační centrum.
Kaisereichenplatz und Sparkasse, říkali Němci.



Kostel sv. Šimona a Judy a fara.




Pohled od informačního centra k obecnímu úřadu.



Obecní úřad a pošta, kdysi ale lékárna.



Ulice, vedoucí od jihozápadu ke spořitelně.



Nejhezčí škola v okrese, tak se musela hodně fotit.



Odjel jsem z Lipové a přijel za pár dnů, tentokrát jsem vystoupil na železniční stanici Lipová, která je od dnes už zase městyse vzdálená dva kilometry. Chtěl jsem se podívat, jak cesta z nádraží vypadá. Prořídlá zástavba, hodně zachraňují chalupáři. Bez nich by nebyl často kámen na kameni. Vypadalo by to tady jako leckde na Tachovsku, které mělo smůlu, že za dráty, jež jsme postavili na svou ochranu, žili imperialisté, kdežto za hranicemi Šluknovska vládnul pod kremelským dozorem Walter Ulbricht a jeho následovníci, údajně přátelé.
V ulici, kde jsem minule fotil, býval pivovar, postavený na místě, kde býval původní starý zámek, který sehrál významnou roli v selském povstání 1680.
Pivovar byl bourán postupně, dlouho sloužil zemědělcům, dnes z tohoto významného společenského centra zbylo...







V tomto snímku bývalý pivovar zůstává mimo záběr vlevo.



Bývalý okresní soud. Dvakrát.



Tady někde poblíž byli souzeni vůdcové selských bouří z roku 1680 a posléze pověšeni, případně rozčtvrceni.



Na konci obce směrem na Lobendavu je restaurace U Pytláka.








Nejsem si zcela jistý, jestli jsem se trefil, zástavba se zde hodně změnila.



Na začátku 20.století tady skutečně bývalo náměstí. Opisuji z pohlednice: Gasthaus zur Bierhalle. Dal bych si pivko, naštěstí Vietnamci naproti prodávají chlazené.



Tady je zřetelné, že na poště bývala Apotheke.



Bývalý obchod Huberta Struppa.



Další záběr kolem obecního úřadu a pošty.



Informační středisko a kdysi spořitelna.



Podobný záběr, jen z jiného úhlu. Líto je mi domu vlevo.



Škola a Bierhalle.











I pohled k Velkému Šenovu kolem obecního úřadu ukazuje v dáli zmizelý dům.



Nakonec jsem si nechal zámek, který je tak starý, že se přesně neví, kdy byl postavený. Majitelé se střídali, v roce 1924 připadl soukromníkovi Růžičkovi. Po roce 1948 se konalo znárodnění, do roku 1970 na zámku sídlila vojenská posádka, další historie rovná se chátrání, v roce 1995 v restituci dostala zámek vnučka pana Růžičky, ta neměla peníze, objekt prodala společnosti, která usilovala o zánik. Dnes vlastní zámek občanské sdružení Via Tempera Nova, která se snaží zámek obnovit. Prohlížel jsem s z dálky objekt a jestli se obnova podaří, předem před společností smekám, protože podaří-li se, já už tu nebudu.

VELKÝ ŠENOV


V roce 1907 císař František Josef I. povýšil tehdejší Gross-Schönau na město, o rok později povýšení potvrdil a dal městu znak. Zajímavý, že?
Těžko se vyznávám v událostech dneška, natož v tom, co napadlo Habsburka. Přitom až do roku byl sídlem okresu Haňšpach, který byl jenom městysem. O historii Velkého Šenova těžko psát něco nového, osudy měst a obcí na území, kde bylo vyměněno obyvatelstvo jsou hodně podobné. 
Fotek jsem si vezl dost, neměl jsem štěstí, nehodily se srovnávací fotky, tak je je vyrábím já.
Ve městě je pěkná škola, momentálně utopená v zeleni, je tady hospoda, v bufetu mi ochotná paní udělala langoš.

A tak předkládám dvě dvojice srovnávaček. Šluknovská ulice, od kostela Vilémovská směrem k západu. Vidím kostel svatého Bartoloměje, dům s věžičkou vpravo je dnešní městský úřad, v současném pohledu schovaný za zeleň. Tam zase dole prosvítá škola.



Druhý záběr z jiného úhlu. Dům vpravo na současné fotce nehledejte, není tam.



Chodil jsem kolem dokola a snažil se. Až teprve, když jsem vyšel do kopečka směrem na jih Mikulášovickou ulicí a otočil se, našel jsem dva porovnatelné snímky.







A to je vše o městysi Lipová a městě Velký Šenov, které dělí 3 kilometry přes kopec, kde bývala křížová cesta.
Jak tak hledím na stránky Velké Šenova, mají tam ještě některé fotky, třeba někdy se sem vypravím...
Jinak podkladem těchto srovnávacích fotek byla stejně jako v Lipové adresa:
http://www.nixdorf.estranky.cz/

Moje fotografie z dvou návštěv jsou zde:
http://vencovyfotky.blogspot.cz/2018/05/2552018-velky-senov-lipova.html

http://vencovyfotky.blogspot.com/2018/05/2852018-lipova-u-sluknova.html


Mnoho dalších srovnávacích fotek z různých lokalit

Žádné komentáře: