středa 20. dubna 2011

Náměstí Kinských

Nedávno jsem představil výsledky svého putování po Smíchovu a Košířích. V knihkupectví jsem pak nakoukl do publikace Smíchov - město za Újezdskou branou od Jana Jungmanna. Nádhera. V okamžiku jsem věděl, že si ji musím koupit. Hned u kasy zaplatit a utíkat pryč. Jak bych se moc rozmýšlel, možná bych zaváhal...

Veliká, drahá a krásná. Těžká. Mít ji jenom doma, podívat se a chodit bez ní, to je poloviční zážitek. Upozorňuju dámy, pokud by snad se na takovou procházku vydaly, kniha je o dost větší než největší kabelky. I do roztomilého batůžku těžko vleze. Chce to soumara. Nebo manžela..

Náměstí Kinských je ve všední den hodně frekventované. Tramvaj, autobusy na Strahov, světelná křižovatka, průvod automobilů. V neděli dopoledne to jde. Udělal jsem zde pět srovnání a hledím na výsledky. Na první pohled se mnoho nezměnilo, stejný poklid jako před sto lety. Na mnohých místech Smíchova jsou změny až drastické, tady jsem na chvíli propadl iluzi, že svět je pořád stejný. Možná, že i místní názvy zůstanou nějaký čas stejné. Na knihu jsem si zvykl, kromě focení jsem si ujasnil, kde vůbec byla Újezdská brána, jak se Smíchov od Malé Strany vyvíjel.





Pohled na Kinského zahradu zvenku
Nástavba na rohovém baráku, místo dvou povozů se zapřaženými koňmi, dvě auta. Na tramvaj čekající lidé.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Jana Jungmanna Smíchov - město za Újezdskou branou (Muzeum hlavního města Prahy 2007)



Pohled z náměstí Kinských směrem na Újezd
Vpravo bývalá kasárna, dnes v budově řádí justice. Všude auta, auta, ale to bych se stále opakoval.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Jana Jungmanna Smíchov - město za Újezdskou branou (Muzeum hlavního města Prahy 2007)



Náměstí Kinských s pavilonem Mánes
Pavilon je pryč, barák na prodej, nemá někdo zbytečné peníze? Pěknej barák, pár kroků do překrásně uprvené zahrady....
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Jana Jungmanna Smíchov - město za Újezdskou branou (Muzeum hlavního města Prahy 2007)



Smíchovská kasárna z druhé strany
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Jana Jungmanna Smíchov - město za Újezdskou branou (Muzeum hlavního města Prahy 2007)



Štefánikova třída, Švandovo divadlo
Jak se to tu všude jmenovalo? Třída po Kinských, pak po Kirovovi, náměstí po sovětských tankistech, divadlo po Zdeňkovi Nejedlém. Docela rád jsem do tohoto divadla chodil. Komunistická vrchnost byla spokojená s názvem, ředitelem bolševik Buchvaldek, který byl údajně vlažnější a nechal lidi žít. Lístky se sehnaly, byly levné a kdo měl rád herectví Jiřího Adamíry, přišel si na své. A když hráli tendenční volovinu, a to hráli ve všech divadlech, nepřišel vůbec.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Jana Jungmanna Smíchov - město za Újezdskou branou (Muzeum hlavního města Prahy 2007)





Facebook – Srovnávací fotky






Žádné komentáře: