pondělí 18. dubna 2011

Pražské zahradní restaurace

Zahradní restaurace byl fenomén dávno doby minulé. Nejezdilo se na chaty, po Praze jezdily koňské povozy, obyčejní občané jezdili tramvají, spíš chodili pěšky. V sobotu se pracovalo, posezení v zahradní restauraci byl vlastně pobyt v přírodě. Koupil jsem si publikaci Tomáše Dvořáka o těchto podnicích. Se starými fotkami, ale vím, že jich bylo daleko víc. Třeba v mém rodném Podolí, sousedním Braníku, všude po Praze. Kéž bych získal fotky dalších.

Objížděl jsem je v nádhernou dubnovou sobotu. Protože jsem vyjel i na Letnou, přidávám i pár fotek, pohledů na Prahu z Letné, ač nejde o hospody. Byla to prima sobota.



Žofín či Slovanský ostrov
jak si kdo vybere. Jaro teprve začíná, tak se snad plocha zaplní. Pak tu asi nebude tak příjemně, jako tuto krásnou dubnovou sobotu.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Tomáše Dvořáka Pražské výletní restaurace (Lidové noviny, Muzeum hlavního města Prahy, 2010)



restaurace na Střeleckém ostrově
V místech, kde bývala na přelomu 19. a 20.století společensky významná restaurace, je dnes klid. Hospoda funguje, snad i s terasou. Přiznám se, že tenhle ostrov mám ze všech pražských nejraději. Tady se dá pěkně povalovat, dívat se na Malou Stranu nebo Novotného lávku nebo Národní divadlo nebo jen tak.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Tomáše Dvořáka Pražské výletní restaurace (Lidové noviny, Muzeum hlavního města Prahy, 2010)



restaurace na Střeleckém ostrově
Je to totéž místo jako na předchozím srovnání. Je to jen trochu jiný pohled, nechtělo se mi vyřadit žádnou.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Tomáše Dvořáka Pražské výletní restaurace (Lidové noviny, Muzeum hlavního města Prahy, 2010)



Koppmanská zahrada
Protože jsem za rohem chodil na průmku, dost mě tahle fotka z Templové ulice překvapila. Zajásal jsem, protože kostel svatého Jakuba mi umožnil srovnat tehdejší a dnešní stav. Na fotce je jedno "p", v textu publikace "pp", tak nevím. Už v roce 1915 hospoda zmizela. Chodíval sem i Hašek, Lada, konaly se tu kabaretní výstupy. V době mých studií byla za rohem v Jakubské ulici hospoda U Jakuba, deset deka koniny za korunu, pivo za 1,20, partyzánky za 1,60. Tolik asi stával oběd ve školní jídelně, na který jsem doma dostal a nekoupil si ho...
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Tomáše Dvořáka Pražské výletní restaurace (Lidové noviny, Muzeum hlavního města Prahy, 2010)



Hanavský pavilon na Letné
Tahle restaurace je nádherná při pohled zdola, nahoře je odměna za vylezení kopce. Nádherný pohled na Prahu. Terén se trochu změnil, ale budova, která byla zrenovována v roce 1967, je krásná. Hospoda funguje, asi drahá, neměl jsem potřebu.
Trvalo mi dlouho fotografování. Stáli tu ženich a nevěsta v bílém, kolem nich dva, kteří je fotili a natáčeli. Všichni mluvili rusky. Nabyl jsem dojmu, že to snad ani nejsou praví svatebčani. Překáželi mi.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Tomáše Dvořáka Pražské výletní restaurace (Lidové noviny, Muzeum hlavního města Prahy, 2010)



Restaurace na Letné
111 let a jako by se svět zastavil.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Tomáše Dvořáka Pražské výletní restaurace (Lidové noviny, Muzeum hlavního města Prahy, 2010)



Štefanikův most
Když už jsem se s kolem vyštrachal na Letnou, byl na focení průzračný vzduch, nemohl jsem odjet aniž bych neudělal pár srovnání, třebaže nejde o restaurace.
Hořejší pohlednici jsem našel v pozůstalosti mých rodičů. Táta v něm píše mámě, ještě nebyli manželé. Neměli žádné velké vzdělání, táta byl vyučený, maminka sloužila. A tak krásně si psali. Mám i pár jejich dopisů. Nezveřejnil bych je, cítil bych se jako zloděj, ale je to pohlazení po dnešní esemeskové češtině.


Čechův most
Dnešní úprava svahu je podstatně jiná, na srovnání je vidět, že dávný fotograf stál výše. Přesto zařazuju, protože se mi srovnání zdá zajímavé. Historickou fotku jsem od někoho dostal mailem, nevím, odkud byla okopírovaná.



Pohled na Vltavu z Letné
Vrátil jsem se k Hanavskému pavilonu, odkud je tak nádherný pohled. Všechno je změněné, Čechův most postavili, ale budova Občanské plovárny stojí jako tenkrát.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelá Praha 5. (Paseka 2003)



Pohled na Vltavu z Letné
Opět pohled od Hanavského pavilonu.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelá Praha 5. (Paseka 2003)





Facebook – Srovnávací fotky





Další srovnávací fotky z různých lokalit

2 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

pěkné, ty mosty byly dřív hezčí..

Anonymní řekl(a)...

Je to vše skvělé. Děkuji Vám a obdivuji Vaši činnost. Prohlížím si vaše snímky často, zejména ty z Prahy. Martin