sobota 6. října 2012

Okolí dobytčího trhu

Dobytek na Karlově náměstí v Praze už se dnes nekoupí. Ani v akci. Spíš tam prý potkáte pouliční prodavačky lásky, vytlačené z legendární Perlovky. Nevím, chodím spát se slepicema, ani ty v parku nepotkáte.
Kousek nad Karlovým náměstím, v Apolinářské ulici, nechal postavit mecenáš Hlávka nádhernou porodnici. Kellnerové a jiní Bakalové, bledněte! Dokonce i já se v ní narodil, přesto funguje. A to už je mi hodně.
Na Karlák jsme měli z Podolí kousek, k doktorce se mnou máma jezdila naloženým v kočárku. Dokonce i před náletem v únoru 1945. Na zpáteční cestě jsme byli schovaní ve vyšehradském tunelu, máma strachy bez sebe, já spal. Celý život mám dobrý spánek. Když spím, kampak na mě s bombardováním.
Nemocný jsem sice býval, ale spíš jsem patřil do Krče. Až loni v létě mě okamžitě lifrovali do fakultní nemocnice, která se rozkládá na Karláku a blízkém okolí. Rozřezali mě, ale sešili, řekl bych, že kvalitně.
Chodím sem často, na vyšetření, kterým nerozumím, ale myslím, že ve fakultní nemocnici pracují soudní lidé, určitě mě sem nezvou na pokusy. Jsou na mě hodní, kdyby nebyli, nebudu o věci psát, protože nerad lžu, a pak by na mě mohli teprve být oškliví. Doufám, že sem budu jezdit ještě dlouho.
Teprve na stará kolena jsem objevil obrovský komplex budov.
Krásné stránky Stará Praha na starých pohlednicích považuju za nádherné
Z Karlova náměstí a okolí jsem okopíroval hodně starých fotek. Dost se jich pro srovnání nehodilo, jiné možná použiju po listopadu. Na uvedených webových stránkách jsou dosti podrobné popisy starých fotek. Kdo má zájem…


Spálená ulice
Karlák to není, ale mám ho za zády. Ulice hodně změnila charakter, těžko se hledají identické budovy. Stojím zhruba ve středu ulice, hledím k třídě Ferdinandově, dnes Národní. Vzadu je obchodní dům Máj, angličtí majitelé ho vtipně přejmenovali na My, což hodně lidí vyslovuje maj.
Žlutá žirafa, co vypadá jako jeřáb, je skutečně jeřáb. Tam někde stávaly baráky, kde byl výčep vína U Ježíška. Teď se staví něco dokonale krásného, vždyť to známe.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:


Spálená ulice
Průčelí kostela Svaté Trojice. V přilehlém klášteře sídlil řár Trinitářů, který vykupoval válečné zajatce. Socha před kostelem je svatý Juda Tadeáš od M.Brauna.
Nový pohled je hodně zaflákaný sloupy a cedulemi, že jsem chtěl výsledek svého konání vyhodit. Pohledná slečna, či mladá dáma se tváří, jakoby byla ráda fotografována.
http://www.starapraha.cz/pohlednice-praha-karlovo-namesti.php


Karlovo náměstí
Tak tohle je na první pohled neporovnatelné, jsem zvyklý zkoušet, co kdyby. Roh techniky vlevo a roh domu vpravo, kde nápis začínal „VIN“, dnes „VÝK“ se mi zdály v pořádku, směr chodníku taky, no… snad jo. Dlouho jsem ale váhal.
Černý pivovar byl mnohokrát v historii přestavován, vylepšován. Samozřejmě, že pamatuju lidový bufáč, ale i hospodu, kde jsem párkrát byl na pivu. Dnes je objekt vylepšen takto.


Karlovo náměstí
Technika na nároží s Resslovou ulicí. Z roku 1872-74. Tenhle barák se mi líbí. Je o 70 let starší než já a vypadá líp. Ani vstup do metra na rohu budovu nepoškodil. Tramvaje holt změnily tvary.


Karlovo náměstí
Faustův dům. Zabývat se historií asi nemá u tak profláknutého objektu cenu. V 18.století zde prováděl přírodovědecké pokusy Mladota ze Solopysk, dnes patří fakultní nemocnici. Maringotky před domem zde jsou díky úpravám chodníků.
Slečna v růžovém uprchla, podívejme se, co se na ni řítí…


Karlovo náměstí
Pohled z náměstí do ulice U nemocnice na Všeobecnou nemocnici. Co se změnilo, málokdo přehlédne. Přistavovalo se. Vlevo je nároží a boční trakt C. a k. vojenksé nemocnice. Věž v dáli patří kostelu svaté Kateřiny.


Karlov
Ulice U nemocnice. Německý univerzitní anatomický ústav z let 1874-77 patří 1.lékařské fakultě University Karlovy.
I tady už jsem byl.


Karlov
Stojím v ulici Pod Větrovem, dole je ulice Benátská. Mohutná budova vlevo nahoře je Přírodovědecký ústav z roku 1879. V letech 1911-12 kde profesoroval i Albert Einstein. Věž je kostela svatého Apolináře, vedle Ústav botaniky a fyziologie.


Karlov
Křižovatka ulic Kateřinská a Viničná. Věž kostela svaté Kateřiny a jak hlásá nápis, kdysi dětská nemocnice.
Abych použil taky svoje vzpomínky, jezdil tudy trolejbus z Podolí, kolem Botanické zahrady až na Václavské náměstí. Čísla 55, posléze i 61.


Karlov
Ulice Ke Karlovu. Západní průčelí nemocnice pražského obchodnictva, zvané též Kupecká. Na objekt už později navazoval nalezinec. Tady se hodně měnilo, díky stavbě dálnice i v 70.letech dvacátého století.


Karlov
Roh ulic Ke Karlovu, kde stojím a ulice Na bojišti. Prý se tu ve 12.století v krvavé bitvě mydlili Přemyslovci Bedřich a Soběslav.
Více známý je hostinský Palivec, který tu kousek za rohem točil pivo a sprosťačil v hospodě U kalicha. Podle jaroslava haška, tedy.



Facebook - Srovnávací fotky


 

 
 

Žádné komentáře: