Pořád se někde potuluju. Jakoby doma nebylo nic zajímavého. Trochu nostalgie neuškodí.
Co jsem se tudy nachodil. V roce 1933 se moji rodičové ještě ani neznali, ale moc se nezměnilo do doby mého dětství. Zato dnešní doba, zvláště Barrandovský most a Jižní spojka udělaly divy. Tramvajové koleje vedou úplně jinudy. Když jsem nebyl hodný, což se stávalo poměrně často, navlíkli mě rodiče do slušného oblečení a vedli na návštěvu. Z Podolí pěšky mezi zahradnictvími ke známým k branickému nádraží. Muselo se jít kolem hospody Na kopečku, která existuje dál jako nóbl hotel Braník, je skrytá za jediným výrazným domem na snímku. V neděli odpoledne hrávala na zahradě dechovka, táta s mámou rádi tancovali, táta navíc dostal chuť na jedno, na chvíli se zastavíme. Na návštěvu jsme už nedošli, telefonovat nešlo, stejně nás nečekali, já dostal limonádu. Vlastně to nebyl žádný trest, rodiče měli dobrou náladu…
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Pavla Fojtíka Zmizelá Praha – Tramvaje a tramvajové tratě 4.díl. Vydala Paseka 2012.
Tramvajový přejezd býval takto označen. Stejně jako železniční. Je to týž jako v předchozím srovnání, jen z opačné strany. I auto, stojící u přejezdu, je stejném místě. Zjevně foceno v jeden den, kdoví, jestli nebyl automobil fotografův. Na dnešní fotce je vidět, jak se trať přesunula jinam, v dálce je vidět jižní spojka. Takhle odřízli Braník od nádraží i pivovaru. Daň pokroku.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Pavla Fojtíka Zmizelá Praha – Tramvaje a tramvajové tratě 4.díl. Vydala Paseka 2012.
Násep Jižní spojky je zde zřetelnější. Již je vidět, že se v roce 1986 stavělo. Dnes jsem fotil a za zády jsem měl tramvajovou trať, sem přeloženou.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Pavla Fojtíka Zmizelá Praha – Tramvaje a tramvajové tratě 4.díl. Vydala Paseka 2012.
Z ulice Na Mlejnku zmizely koleje, za zády mám násep nové tramvajové trati, stojím na cestě do podchodu pod ní. Jen pár kroků odtud mi rádi nalejou víno, když přijdu.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Pavla Fojtíka Zmizelá Praha – Tramvaje a tramvajové tratě 4.díl. Vydala Paseka 2012.
Ulice Na Mlejnku. Stala se neprůjezdnou a není překvapivé, že místo kolejí je zde veliké parkoviště.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Pavla Fojtíka Zmizelá Praha – Tramvaje a tramvajové tratě 4.díl. Vydala Paseka 2012.
Projel jsem křižovatkou Na Jezerce. V publikaci je krásný záběr z otevření trati v roce 1933, bohužel bych se musel s foťákem postavi přímo doprostřed. Chvíli jsem váhal, nakonec vyhrál pud sebezáchovy. Nadávky od řidičů bych vydržel, ale přece jenom bych na světě ještě chvíli pobyl…
Hned za křižovatkou je dřevěný evangelický kostelík pod branickou skálou. Postavený po druhé světové válce a významný i tím, že se zde vdávala moje dcera. Na starém snímku je dobře vidět oplocení bývalé vápenky. Tenhle stav pamatuju, však už mi bylo 16.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Pavla Fojtíka Zmizelá Praha – Tramvaje a tramvajové tratě 4.díl. Vydala Paseka 2012.
Zahájení provozu v roce 1933. Šlo o prodloužení trasy k ledárnám. Tady čtu, že památeční fotky si nechala v lednu 1933 vyhotovit správní rada Elektrických podniků. Papaláši, oháknutí do svátečního, si sebou vzali i manželky. Tedy doufám, že to byly manželky. Taky vyfiknuté.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Pavla Fojtíka Zmizelá Praha – Tramvaje a tramvajové tratě 4.díl. Vydala Paseka 2012.
Až do roku 1933 byla konečná tramvaje zde. Vpravo od jedenadvacítky je ještě vidět kousíček bývalé vápenky. V domě vlevo je hospoda U Šimků, ještě v šedesátých letech u ní fungovala zahrada, pak postupně omezovala provoz, až na několik let zanikla. Majitelé ji po roce 1990 obnovili, ale už je zde jen večerní provoz ve všední den, výletní restaurace v těchto místech už se nechytí. Zaujala mě budova vpravo. Netušil jsem, že ještě v roce 1929 nestála. Měl jsem zato, že tu je odjakživa.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Pavla Fojtíka Zmizelá Praha – Tramvaje a tramvajové tratě 4.díl. Vydala Paseka 2012.
Ulice se dnes jmenuje Modřanská, pohled je od bývalé plovárny, za mého dětství se jmenovala Stalingrad, říkalo se jí postaru NSK. Co vidím, jsou, kromě tramvaje, Dvorce. Bydliště mého dětství a mládí, dnes i stáří. Stačil jsem ještě vyfotit před pár dny, dnes už je všechno zelené. Vozovka byla tenkrát betonová. Nahoře je vidět výrazná vila, v které bydlelo několik rodin. Jediná přístupová cesta byla po dlouhých schodech, denně pěšky do práce, do školy, znal jsem odtud kluka, kterému nepřišlo divné takhle chodit. Dnes se tam bydlí dál, ale už se k domu dostanou autem.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Pavla Fojtíka Zmizelá Praha – Tramvaje a tramvajové tratě 4.díl. Vydala Paseka 2012.
Stanice Dvorce. Trať byla v roce 1953 nová, silnice a chodníky ne zrovna dokončené. Předtím zde byla zahradnictví, my kluci jsme se sem chodili dívat, co se staví. Cestující, které tramvaj vyplivla, jdou směrem ke Žlutým lázním, nic jiného tu nebylo, vlastně ano, ještě Modré lázně, které se pod názvem Žluté spojily. Dřevěné ohrady byly natřeny příslušnými barvami. Nebýval to žádný zábavní areál jako dnes, lidé sem přišli s dekou, svačinou, termoskou s pitím. Vstupné bylo malé, ale rodiče mě stejně vodili ještě dál za Modrými lázněmi, ke Švarcenberáku, dnes Veslařskému ostrovu. Tam byla řeka přístupná, bez vstupného, oblečení, spíš svlečení, jsme chodili z domova. Dnes tam stojí botel Racek.
Lidé se hrnou na plovárny, kam jinam, muselo být vedro a přesto nejsou vidět žádné krátké kalhoty.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Pavla Fojtíka Zmizelá Praha – Tramvaje a tramvajové tratě 4.díl. Vydala Paseka 2012.
Končím na bývalé stanici Dvorce. Z toho srovnání mám radost, podařilo se mi slušně identifikovat domy v pozadí i směr bývalé trati. Vpravo v pozadí je vidět oplocení tenisových kurtů, které tu přežily, přestože tenis považovali komunisti za sport spíše buržoasní. V dnešním pohledu stojí vpravo nový dům. Takhle to tedy vypadalo v roce mého narození. Ano, sem mě rodiče vodili, když si mysleli, že nemusím chodit pořád pěšky. To jsem se pak vezl tramvají jako pán.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Pavla Fojtíka Zmizelá Praha – Tramvaje a tramvajové tratě 4.díl. Vydala Paseka 2012.
Blíž už opravdu těžko nějaká porovnání vytvořím.
Žádné komentáře:
Okomentovat