pátek 17. května 2013

Tramvaje Praha - Krč

Koleje se z Nuslí probojovaly do Krče teprve v roce 1930 a dalších letech. Vedly vlastně na venkov. Nenasytná Praha věděla, že se začne roztahovat. V květnu 1974 tramvaje odtud zmizely. Sice jsou plány, že by mohla být obnovena, osobně si myslím, že těžko. Doprava spadla pod zem. To už byla pláň od Pankráce až po Kačerov a Ryšánku zastavěná a staví se dále, až se divím, jak se všechny budovy sem vejdou.
Po válce a zvlášť v od šedesátých let se stavěly byty, aby lidi měli kde bydlet a spát. Dnes přibývají hlavně kancelářské budovy, kam lidi chodí pracovat a … spát v práci snad ne!
Bydlel jsem v Podolí ve Dvorcích a dobře jsem znal už v dětství Pankrác a okolí. Krč se léty proměnila, mám pocit, že i já.
Opět jsem projel na kole místa důvěrně známé podle publikace Pavla Fojtíka Tramvaje a tramvajové tratě.


Již jsem zde loni zveřejnil jedno porovnání křižovatky, zvané Ryšánka. Stará fotka byla z roku 1968, tramvaj číslo 13 se zde až do roku 1970 (32 let od zahájení provozu) otáčela v trojúhelníku. A na rohu byla hospoda. Pak už se sem tramvaje nikdy nevrátily, přesto tu koleje strašily jakoby čekaly na zázrak, až do roku 2002.
Starý snímek je z roku 1998 a je zajímavé, kolik se za 15 let změnilo, hospoda tu nebyla už tenkrát, je smutné se dívat, jak se v bývalé zahradní restauraci prodávají barvy. Nechť se od nich všichni hodně umažou.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Pavla Fojtíka Tramvaje a tramvajové tratě 4.díl, kterou vydala Paseka v roce 2012.


Dívám se opačným směrem do ulice Antala Staška, dříve U krčské vodárny II. Ještě, že zůstal stát dům na nároží s ulicí Na Strži, jinak bych si sám připadal jako podvodník. Dnes každou slušnější budovu obsadí megabanka nebo aspoň pidibanka, zde v místnostech staré záložny prodávají maso.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Pavla Fojtíka Tramvaje a tramvajové tratě 4.díl, kterou vydala Paseka v roce 2012.


Podobný pohled, jen z jiného úhlu, stará fotka už z jiné doby.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Pavla Fojtíka Tramvaje a tramvajové tratě 4.díl, kterou vydala Paseka v roce 2012.


Odjel jsem na Kačerov, kde končívala čtrnáctka, později i trojka, zas tolik jsem změny Dopravních podniků nesledoval. Na Kačerově jsme přestupovali do autobusu číslo 114 a jeli navštěvovat nemocné do Thomayerovy nemocnice, pokud tedy mezi byl někdo z rodiny. Fotek je v publikaci dost, ale nepoužitelných, kus území urvala dálnice, možná by něco šlo, až spadne listí, což bude za chvíli podle toho, jak čas utíká. Spíš ale ne.
Odjíždím tedy Jihlavskou ulicí směrem k městu.. Už tehdy se jezdilo sídlištěm Michelská. Vozovky upravené tak jak bývalo zvykem. Dítěti v kočárku je už dost.
Barevnost dnešní fotky jsem způsobil já. Tak dlouho jsem se snažil, až…
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Pavla Fojtíka Tramvaje a tramvajové tratě 4.díl, kterou vydala Paseka v roce 2012.


Bývalá tramvajová zastávka Lísek v Jihlavsé ulici, v současnosti hlídané parkoviště. Vzadu vyrostl kačerovský věžák.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Pavla Fojtíka Tramvaje a tramvajové tratě 4.díl, kterou vydala Paseka v roce 2012.


Stále Jihlavská ulice, z Lísku je krásně vidět až na Budějovické náměstí. Na sídlišti je klid, dopravní ruch zde je dost utlumený, ulice není průjezdná, vjíždí do ní jen obyvatelé.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Pavla Fojtíka Tramvaje a tramvajové tratě 4.díl, kterou vydala Paseka v roce 2012.


Jihlavská ulice, pohled od Budějovického náměstí. Od roku 1970 už byla zrušená trať z Budějovického náměstí na Kačerov v souvislosti s výstavbou metra, plány povrchové dopravy se neustále měnily, v roce 1973 sloužilykoleje jako odstavné. Dnes ulice plná zeleně, pán, zjevně místní, je prostorem zjevně chlubil a nadával všem, kteří lezli na trávník. Něco takového bych si netroufl.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Pavla Fojtíka Tramvaje a tramvajové tratě 4.díl, kterou vydala Paseka v roce 2012.


Vybatolil jsem se na Budějovickou. Fotka je v publikaci hlavně proto, aby bylo vidět, kudy tramvajová trať kdysi vedla.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Pavla Fojtíka Tramvaje a tramvajové tratě 4.díl, kterou vydala Paseka v roce 2012.


Jen jsem se s foťákem otočil směrem ku Praze. V dáli pankrácké mrakodrapy, vpravo sídliště Michelská, vlevo fronta obytných budov, postavených v padesátých letech.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Pavla Fojtíka Tramvaje a tramvajové tratě 4.díl, kterou vydala Paseka v roce 2012.


Z Budějovického náměstí a okolí tramvajové smyčky existuje mnoho historických fotek, ovšem zvláště v posledních letech je výstavba natolik masívní, že zakryla všechno. Málem i sama sebe. A tak nešla použít ani krásná fotky osamělého domu s hospodou, který si zahrál i ve filmu Tam na konečné.
Aspoň tenhle záběr, hodně zajímavý. Vlevo domy, postavené v padesátých letech, jinak venkov. Sídliště Michelská ještě neexistuje, tramvaj vpravo vyjíždí z tehdejší smyčky v lukách.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Pavla Fojtíka Tramvaje a tramvajové tratě 4.díl, kterou vydala Paseka v roce 2012.


Sídliště Michelská už stojí. Stanice se jmenovala Zelená liška po někdejším zájezdním hostinci. V téhle době jezdily ulicí Budějovickou tři linky. 3, 13, 14.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Pavla Fojtíka Tramvaje a tramvajové tratě 4.díl, kterou vydala Paseka v roce 2012.


Kdysi dávno, bylo mi 10, 11, 12,  jsem se tady projížděl na kole, po rozbitých cestách mezi nouzovými koloniemi, dnes raději ujíždím ze světa, plného skleněných budov. Jiný svět. I já jsem jinej.


2 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

ano jsem pametnik, od roku 1955 denne pres Kacerov do skoly Za zelenou liskou 99. a 100. zakladni skola, pak jsem otevirala v roce 1958 vstupem do devate tridy gymnazum Budejovicka... Zazila jsem odtamtud pozar Michelske plynarny a randeni u domu "Tam na konecne". Dodnes bydlim ve stejnem dome na Praze 4 jen s promenenym okolim. To mladne.... Magda Ad.

Václav Víšek řekl(a)...

Jsme skoro sousedi. Do 1.-5.třídy jsem chodil na Pekařku, pak do Podolí (101.). Na školní představení jsme možná chodili spolu do kina Libuše (nebo do Revoluce?, to už si nepamatuju, kde přesně bylo). Někteří spolužáci z 5.třídy šli do 6. na Lišku... Je to tak ohavně dávno...