pátek 3. května 2013

Zdice


Loni jsem putoval z Berouna podél Litavky. Do Zdic s kolem jsem vyrazil přes Popovice, ale nějak jsem cestu popletl, nevšiml si, že musím podjet dálnici, která údolí Litavky obohatila o rámus, na druhou stranu všichni chceme jezdit, něco musíme obětovat rychlým cestám sem a tam.
Dojel jsem do jakési dvora, odkud se na mě vyřítilo asi 5 psů, naštěstí nekrvežíznivých. Dál cesta nevedla, vrátil jsem se, ztratil jsem náladu a bez té se nedá můj koníček dělat. Přišel do toho podzim a dlouhá zima, do Zdic jsem doputoval až na jaře, které letos připomíná, no… nebudu nadávat, už bylo hůř.
Stejně jsem měl zásobu dalších fotek, které jsem okopíroval z krásných stránek Ilony Voráčkové http://www.mojepohledy.cz/index.html
Když jsem dal svoje srovnávačky dokupy, objevil jsem, že na stránkách jsou povedené srovnávací fotky, ale jiné. Většinou se snažím nelézt na místa, kde jiní dělají totéž, ale svou činnost provozuju pro zábavu jako čistý amaér a chlubím se s ní zadarmo jen na svém blogu. Část starých fotek jsou z publikace Berounsko na starých pohlednicích z nakladatelství Baron, což u každého záběru uvádím.
Komentáře nejsou příliš rozložité, takhle podrobně jsem prošel městem poprvé v životě.
Zdice jsou většinou známé jako důležitá rychlíková stanice na trati Praha – Plzeň, přestupní na Lochovice, Jince, Příbram, Březnici atd., tedy podél Litavky, na Plzeň se musí přes kopec! S velkým zděšením jsem zjistil, že rychlíky zde staví jen některé.
Dálnice odřízla nádraží od města, tak jsem to už viděl v Loděnici, v Králově Dvoře. Těžko vynášet svoje názory, protože dálnice jinudy vést nemohla a doba, kdy formani používali koňských potahů je taková minulost, že spíš uvěříme pohádce o Honzovi, který usekal drakovi šest nebo vosumnáct hlav.
Byl jsem zde dvakrát, podruhé bylo místo jara vedro k padnutí, ještě nevím, jestli se mi všechna srovnání podaří vtěsnat do jednoho článku. Uvidím. Pokud ne, případné zájemce o této skutečnosti informuju.
Zdice možná nejsou na první pohled příliš atraktivní, ale na obě strany od Litavky je zde nádherná krajina. Na sever je pro poutníka nádherná Vraní skála, myslivna Král, kde se sešli Tyrš a Fügner, Svatá, Hudlice, Jungmannovo rodiště, krásné území, neprávem stranou zájmu. To neopisuju z nějakého průvodce. Mnohokrát jsem zde byl. Vřele doporučuju.


Přijíždím po cyklostezce a dostávám se na hlavní tepnu města, Husovu třídu. Možná bude srovnání nadbytek, jsou podobná, ale když už dělám něco do foroty a zdá se mi, že se jaksi povedlo, proč vyhazovat.
Firma Josefa Johana, původně pekařství a krupařství přišla do Zdic ve dvacátých letech. V roce 1950 těmto vykořisťovatelům firmu sebrali, aby ji zvelebili, pár let ji využívaly Pekárny Hořovice. Johanovi obnovili provoz po roce 1989 s novým vybavením. Roleta na mé fotce je sice stažená, ale v jiný čas bylo otevřeno, něco snad funguje.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Berounsko na starých pohlednicích z vydavatelství Baron (2007)


Sokolovna, postavená v roce 1914 hlavně svépomocí. Dnes funguje jako společenský dům. Těžko by se vybíralo ze dvou srovnání, tedy dvakrát.



Husova třída byla kdysi hlavní silnicí z Prahy do Plzně. Takže pokud naříkáme nad dálnicí, vedoucí mezi městem a nádražím, dnes je doprava z velké části odvedena mimo a před kostelem je dokonce pěší zóna.
Vpravo je nároží s ulicí Žižkovou.


Vlevo odbočuje silnice Čs. Armády. Na nároží je hotel U Pelců, dnes přestavěný se jménem U Zímů.


Nároží s Žižkovou ulicí více zblízka.


Vpravo bývalá lékárna.


To už je pěší zóna. Kostel je zakrytý novostavbou pošty.


Na pěší zóně se otáčím zády ke kostelu. Oranžový barák vpravo je na druhém nároží s ulicí Čs.armády (naproti hospodě U Zímů). Kopec v pozadí se jmenuje Knihov, jeho vrchol je 369 m nad mořem.


Křižovatka s ulicí Čs.armády hodně zblízka.


Tady jsem zase o pár kroků ustoupil ke kostelu a vidím obě nároží s ulicí Čs.armády. Rozdíl mezi hospodou U Pelců a U Zímů je zřetelnější.


Kino, zajímavá kubistická stavba, otevřená v roce 1929 v Zahradní ulicí. Zrovna ho fešákujou.


Kousek pod Husovou ulicí, na ulici Čs,armády býval hostinec u města Prahy, dnes hotel Emily. No…
To jsem napsal já. Vidím, že jsem špatně opsal jméno hotelu - Emilly s dvěma "l"
Dostal jsem E-mail od paní provozní z hotelu:
Dobrý den,
Dnes jsem si prohlédla Vaše fotky a komentáře k nim. Docela dobré až na ty komentáře.
Než k něčemu napíšete nevhodný komentář, prosím zjistěte si historii dané budovy. Hotel Emilly ve Zdicích se jmenuje po mé babičce, která zde dělala hostinskou celý život a byla vyhlášenou kuchařkou na celém okrese. Jmenovala se Emilly Krupičková. Jestli jste takový znalec, tak jste ji musel znát.
Podepsána I.N. provozní hotelu.
Jsem rád za upozornění. Až pojedu přes Zdice, dám si v hotelu Emilly oběd. Věřím, že tradice vyhlášené kuchyně pokračuje.
Zároveň se omlouvám, soustředím se na porovnání minulosti a současnosti a můžu plácnout nesmysl...




Na Husově ulici bývala stará lékárna. Podle vývěsních štítů zde sídlí Vietnamci.


Husova ulice proti vyústění Barákovy ulice. Dnes pěší zóna. Ve spodní části objektu je dnes pizzerie.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Berounsko na starých pohlednicích z vydavatelství Baron (2007)


Ještě jsem si odskočil kousek z Husovy ulice do Žižkovy. Kdysi obecní úřad, dnes mateřská škola.


Nad kostelem je Zdíkovo náměstí, které si pronajímali majitelé kolotočů. Dnes třídímě sběr.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Berounsko na starých pohlednicích z vydavatelství Baron (2007)


Pořád mluvím o kostelu a teprve teď se dostávám přímo k němu. Současná podoba kostela Narození Panny Marie  je z let 1747-49, vpravo je budova dnešní radnice. V tomto domě došlo 16.10.1424 po smrti Jana Žižky k rokování kališnických a katolických pánů. Že by se hádali o koryta?


Radnice celkový pohled.


Kostel a radnice z dalšího pohledu. Tam vzadu je Husova ulice a je vidět, že to všechno bylo průjezdné.


Palackého náměstí. Kostel nám zarostl. Kulatá stavba je kadeřnictví a WC.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Berounsko na starých pohlednicích z vydavatelství Baron (2007)


Lahůdka z Palackého náměstí.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Berounsko na starých pohlednicích z vydavatelství Baron (2007)


Rybník, spíš vodní nádrž je tu od roku 1909 v rámci regulace Červeného potoka, který se čas od času dělal neplechu a rozlil se.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Berounsko na starých pohlednicích z vydavatelství Baron (2007)


Nábřeží kolem vodní nádrže se stromořadím. Tudy se chodívalo z Palackého náměstí k nádraží.


Otočil jsem se k nádraží. Po pravé straně mám kraj vodní nádrže, jež tu vidět není. Most přes Červený potok stále tedy existuje, ale jaksi není kam po něm jezdit. Za protihlukovou bariérou je dálnice. Kopec na obzoru se jmenuje Lejškov (486 m).


Dálnici jsem přejel horem po mostě. Myslím, že se mi podařilo slušně se zorientovat na nádraží, které dostalo nástupiště a podchody až při budování železničního koridoru v nedaleké minulosti.


Nádraží. Kdysi důležitá stanice. Dnes staví jen některé rychlíky, vlaky do Příbrami jsou vypravené z Berouna a připadalo mi, že na nádraží chcíp pes. V ošklivé hospodě dva hosté, že mě přešla žízeň, naštěstí trafika vedle funguje a pivo prodává vychlazené.


Nádražím bych měl končit či začínat, ale v publikaci jsem našel další fotky. Myslím, že na závěr se mi podařilo zařadit skutečné lahůdky.
Kousek od nádraží při křižovatce cesty na Slavíky stával hosinec Na Čardě Petra Merhauta. Zahradní koncerty, taneční zábavy, odpolední čaje. Barák stojí dál, pivo nenalujou, kadeřnictví. Ty dvě dámy, které vcházejí dovnitř jsou asi majitelky, zrovna podnik odemykají. Oholí zákazníka lépe než Petr Merhaut?  
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Berounsko na starých pohlednicích z vydavatelství Baron (2007)


Na Mlýnském ostrově kousek za Zdicemi provozoval pilu Jaromír Volman (první zleva). Na snímku s dělníky a listonošem.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Berounsko na starých pohlednicích z vydavatelství Baron (2007)


Tak se mi podařilo vložit všech 29 srovnávacích fotek do jednoho článku. To je snad můj rekord. Jsem rád, že jsem nemusel „dílo“ dělit.



1 komentář:

Anonymní řekl(a)...

Díky za tento článek a hlavně fotografie.