úterý 13. září 2016

Dubské Švýcarsko

Nevěděl jsem, že kdysi zde žijící Němci dali nádhernému kusu krajiny jméno Daubauer Schweiz, česky jsem to nikdy neslyšel, to neznamená, že se tak neříká.
Proč Švýcarsko, já nevím. Ve Švýcarsku jsem byl, zaujaly mě Alpy, které nám doma nevyrostly. 
Kdoví jestli mají ve Švýcarsku kromě velehor pěkný kraj, plný překvapivých pohledů na skály, kopce. 
Asi rozmanitost mě láká, v průvodcích říkají Máchův kraj, což je asi nejpřesnější, básník tudy často procházel. Pěšky samozřejmě, jeho básně se moc neprodávaly a on neměl peníze na kočáry. Proto ale tolik viděl, jeho kresby Hrady spatřené jsou kouzelné. Musel všechno vidět na vlastní oči.
Kousek Českého středohoří, kousek Kokořínska, když k tomu připočtu, že tady se stýkal německý živel s českým, vím, že taková krajina nemůže být tuctová.
Jezdíval jsem sem v době, kdy se mi v životě vedlo méně a odpočíval pod širákem. Však jsem i věděl, kde mi kdy nalejou.
Nedávno jsem nevydržel, až budu mít srovnávací fotky hotové ke zveřejnění, vykecal jsem se na blogu a teď nemám co psát, což pro případného čtenáře, které zajímají srovnávačky a ne pindy, může být přínosné.
http://vencovyfotky.blogspot.cz/2016/08/1982016-vrchovany-stary-berstejn.html
a
htmlhttp://vencovypindy.blogspot.cz/2016/09/bourani-marsovickeho-vrchu.html
V každém případě musím sdělit informaci, kdeže jsem našel historické fotky.
Tedy v publikaci Stanislava Dulíka Dubá a okolí na starých pohlednicích z vydavatelství Baron v Hostivici (2009).

VRCHOVANY - VRCHHABEN
Přiznávám, že mě zajímala hlavně zřícenina na kopci. Ale staří fotografové fotili vesnici jenom s hradem, jinak pro ně nebyla zajímavá.

Zřícenina Starého Berštejna stojí na skále, která před 100 lety nebyla tolik zarostlá. Původně jsem myslel, že zříceninu někdo na pohlednici přikreslil, což se na starých pohlednicích někdy stává. Ale ne, dnes je v lese.
Jinak vlevo je škola, pod níž vlevo se nachází kaple Nanebevzetí P. Marie, která je soukromým majetkem a značně zdevastovaná.



 Vlevo je vidět ze školy jen kousek. Za ní je dům se zvoničkou, sloužící jako chudobinec. Zvonička ohlašovala požáry.



Z Dubé do Doks se jezdilo přes Vrchovany, silnice se stavělo v roce 1850. Paraplata vlevo oznamují, že hospoda je zachována. Pivo teče od desíti, vaří se, možná funguje jen v letní sezóně.



Podobný pohled, ale v horku je hospoda nejdůležitějším domem. V patře býval (pořád je?) taneční sál. V 60.letech byla občany přebudována na kulturní dům.



Škola z roku 1891 zblízka. Její současný stav raději zakrývá listí. Sloužila do roku 1961.



Už byla řeč o bývalém chudobinci. Po roce 1945 v něm chvíli bydlel školník, pak sídlil MNV (pro mladší Obecní úřad). Jedna z předsedkyň zde bydlela ještě v době vydání publikace. Věžička zmizela v roce 1984.



Jediná srovnávačka, kde nefiguruje Starý Berštejn. Tady bývala sýpka.




CHLUM - KLUM
Na zkázu Maršovického vrchu jsem se přijel podívat jiný den. Co jsem hlavně chtěl, nezdařilo se, ale úplně s prázdnou jsem neodjel.
Přestože strom dělal se svými listy vše, abych byl neúspěšný.
Škola, za níž vyčuhuje kostel svatého Jiří.



Mohutná budova hostince Ferdinanda Brucheho je sice v pořádku, ale jenom budova, živnost zmizela. Je zajímavé, že tohle malé hnízdo svou hospodu má o kus výše, dokonce se v ní pořádají i kulturní akce. Otvírají však až odpoledne, takže jsem pil vodu, prý je zdravá.



Roubených domů je v kraji hodně, ne každý je úplně v pořádku. Tenhle má svoje rány, ale vypadá to, že přežije.


A to je z Chlumu všechno. Dojel jsem autobusem do Dubé, abych odjel směr Liběchov. Jízdní řády mě téměř donutily, abych ještě v jedné vesnici vystoupil.


DEŠTNÁ - TÖSCHEN
Ani znak v publikaci není.
Jezdíval jsem tudy na kole z Dubé do Liběchova často, nezastavoval jsem, silnice má mírné klesání, cyklista takovou cestu vychutná a já se těšil na hospodu v Chudolazích.
Před... ano už je to 6 let, jsem se kousek odtud v Bukovci zúčastnil sešlosti několika bloggerů z Respektu. Byly to tehdy příjemné dva dny, několik z účastníků mám i mezi přáteli na Facebooku, občas se pozdravíme.
Protože už jsme byli málem hodinu bez hospody, zastavili jsme se v Deštné a čekali, až otevřou, což se nekonalo. Odjeli jsme odtud s žízní.

Tohle je pohled jihozápadním směrem od Dubé ke kostelu svatého Václava, tam pod ním tehdy naše výprava Kokořínskem čekala a čekala.



Vlevo býval Huschnerův hostinec, ve kterém měli manželé Linkeovi i řeznictví. Budova shořela v lednu 1981 při přípravy požárnického plesu. Tenkrát jsme měli požárníky, kdyby byli hasiči, možná by požár uhasili.
Budova v pravé části je bývalá škola, za níž je kostel.
Z této strany je v budově koloniál. S vychlazeným lahvovým! Asi odměna za čekání tenkrát před 6 lety.



Kdo rozumí německy, přečte si, kdo neumí, domyslí si.



Kostel svatého Václava.



Zajímavá budova s kovárnou Antona Helbicha zůstala a je udržovaná. Na srovnávačce je dobře vidět, o kolik je dnešní silnice výš než tehdejší cesta.


Aspoň jednou do roka se snažím navštívit tenhle kraj na pomezí tří krajů, Libereckého, Ústeckého a Středočeského.
Díky MHD města Prahy, jejíž autobusy jezdí přes Liběchov, mám sem z Prahy blízko.
Tak ahoj.

Ještě adresy na fotky, které jsem při svých toulkách učinil.
http://vencovyfotky.blogspot.cz/2016/08/1982016-vrchovany-stary-berstejn.html

http://vencovyfotky.blogspot.cz/2016/09/192016-chlum.html



Mnoho dalších srovnávacích fotek z různých lokalit

Žádné komentáře: