neděle 14. května 2017

Velvary 2.část


Jsem tady s druhým dílem srovnávacích fotek z Velvar. Náměstí Krále Vladislava už jsem předložil, teď zbytek toho, co jsem ve Velvarech spáchal.
Nejdřív adresa prvního článku.

Když za Rakouska koleje natahovali, bývalo zvykem, že se našel někdo, kdo u nádraží hospodu postavil a to nejen postavil, ale i provozoval. A ještě fotku učinil. Poutník, který váží cestu kamsi, má nárok na počáteční prohlídku města z oken hospody.
Bejvávalo, barák stojí dál, párky vám v něm neohřejí. Vegani jsou v pohodě, trávy je kolem dost.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:




Ulice, vedoucí od nádraží směrem k náměstí se jmenuje Chržínská, protože, jedete-li na opačnou stranu, dostanete se do obce Chržín. Tedy spíš do obce Uhy, ale kdo by si lámal hlavu, jak ulici správně gramaticky pojmenovat.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:



Ještě jedna podobná z Chržínské ulice, však trochu jiná. Tady nalejou non-stop.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.aukce-pohlednic.com/



Rychle přebíhám náměstí a kolem kostela svaté Kateřiny se dostávám do zajímavého místa. Stará fortna. Průchod domem vybudovali bratři Vlachové, původem Italové. Vlach je v naší zemi dost vyskytující se příjmení, co je nás Slovanů původem Taliánů. Polsky se Itálie řekne Wlochy, jak je ten svět malej, aspoň Evropa. Jsme vlastně všichni bratři.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:



Projdu-li Starou fortnou a za chvíli se otočím, vidím průchod z druhé strany, pohled mám ozdobený věžemi chrámu svaté Kateřiny.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:



Kdo přijede do Velvar povozem od Slaného, přijede tudy. Každý pozná, že vidí chrám svaté Kateřiny z boku.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:



Dostal jsem se do ulice, kudy se přijíždí do města od Prahy, jak jinak ulici nazvat než Pražská. Ohlédnu se zpět k náměstí Krále Vladislava, v dáli vidím mariánský sloup a Panský dům.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:



Následuje několik pohledů Pražskou ulicí směrem k Pražské bráně. Ulice podle fotek klidná, ale já fakt nefotím za hustého provozu. Tak úplně hustý není, ale přejet by člověka mohli.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:



Protože jsem vyhrabal dost fotek Pražské ulice, tak si to užiju.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:



Starou fotku jsem okopíroval na adrese:




Pravá strana Pražské ulice, dům zbavený ozdob je dnes muzeum, o dva domy dále je hospoda Na Sladovně, kde jsem se dvakrát dobře najedl.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.fotohistorie.cz/



Pražská brána se blíží.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:



Brána na dosah.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.fotohistorie.cz/



Když v 19.století v městech rušili bývalé městské brány, že už nejsou třeba a překážejí provozu, netušili, že z těchto bran se dá díky malebnosti vytvořit turistická zajímavost. Jak je zřejmé, už jsem branou prošel a hledím do Pražské ulice.
Tuto bránu postavil stavitel Bartoloměj Vlach, už jsem o italských bratrech něco psal.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.aukce-pohlednic.com/



Pražská ulice, projedete-li branou se už jmenuje Karla Krohna podle starosty a města a zakladatele velvarského hasičského sboru. Ale do Prahy se tudy dostanete nejen s povozem.
Tak pár pohledů z oné ulice na Pražskou bránu
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:



Ještě dva podobné záběry na Pražskou bránu, která mi připadá hezká. Hlavně je nezbouraná.
Obě staré fotky jsem okopíroval na adrese:




Pohled na bránu z Čechovy ulice, jejíž pokračování se jmenuje Hradební.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:



Hned za Pražskou bránou stojí stavba honosně nazvaná Husův chrám. Na seznamu velvarských památek není, současný stav není nijak uchvacující, ale asi bývalo jinak.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.fotohistorie.cz/



Pohled na týž objekt z Tyršovy ulice.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:


Starou fotku jsem okopíroval na adrese:
Popošel jsem ulicí Karla Krohna ke kostelu svatého Jiří a dívám se na Pražskou bránu z větší dálky.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.fotohistorie.cz/



Starou fotku jsem okopíroval na adrese:



Starou fotku jsem okopíroval na adrese:



Kostel svatého Jiří z počátku 17.století postavil vlašský stavitel Santino Malvazione. Zase Talián.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:



Bylo hezky, když jsem ve Velvarech pobýval, všechno jsem měl hotové. A tak jsem se vydal nad město, kopec nikoliv vysoký, jsme v kraji spíš rovinatém, ale pro mě prostě kopec. Viděl jsem do kraje, až na České středohoří, našel jsem kapličku spíše zarostlou, za blízkým plotem na mě ňafalo psisko. Vznikla srovnávačka málem k ničemu, ale kdo tuší, jakou jsem na slunci dostal žízeň, pochopí, že výsledek nevyhodím.
Ještě bych měl dodat, že jde o kapli Nejsvětější Trojice. 
Vlak mi ujel před nosem, hospodu mi zrušili, jak jsem již psal, nikam se mi nechtělo. Ovšem, my tuláci jsme zvyklí.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:


Tak jsem se potoulal po kdysi Královském městě Velvary. Ještě bych měl uvést adresu na fotky, které jsem tu jen tak nacvakal, aby se foťák neflákal. ZDE


Žádné komentáře: