úterý 2. října 2018

Krásná Lípa


Krásný heraldický znak, aspoň mně se takový zdá. Němci tomuto městu říkají Schönlinde, Češi Krásná Lípa. Kdo aspoň tuší, jaká nádhera se nachází v pohoří Lužické hory, a má v sobě kapku tulácké krve, musí vyrazit na cestu.
Na hranice s Německem je malý skok, více jsou známá sousední města Rumburk a Varnsdorf hlavně díky problémům, které jsme si nadrobili, když jsme nebyli schopní po odchodu německy mluvících občanů kvalitativně osídlit opuštěné území.
To jsou známá fakta, nebudu se jimi detailně zabývat, ovšem kdo přijede do města, které má krásu přímo ve svém názvu, je postavený před fakt, že po více než 70 letech, že jizva zdaleka zahojená není.
V roce 1971 jsem tady někde přespal pod širákem, to byl cyklistický výlet na rozloučenou, už jsem měl za sebou první dálkové pochody, samozřejmě stokilometrové, a tušil jsem, že mého věrného favorita strčím do sklepa, sem tam se na něm projedu, aby nebrečel, ale trvalo to skoro 30 let a bylo to kolo už jiné. Kde přesně to bylo? Bůhví.
V pětasedmdesátém se konala stovka z Rumburka do Krupky, šli jsme tudy. Pak začátkem devadesátých let jsem se zůčastnil pochdu Skalními hrádky labských pískovců, kterou pořádali místní turisté, mám pocit, že ho pořádají dodnes, ale co bych já dnes dělal někde ve skalách u Brtníků, horská služba by měla pohotovost. Také z České Lípy do Rumburka, přes Dymník do Šluknova jsme jindy zavadili o Krásnou Lípu.
Takové pěší výlety už jsou mimo mé schopnosti, ale Krásnou Lípou jsem vždycky rychle profrčel, teď jsem se rozhodl onu krásu užít bez spěchu. Našel jsem dost starých fotek dobré kvality, vlak sem jezdí. Nedávno jsem lezl na  blízkou Jedlovou, to ovšem je cesta sice do kopce, ale pohodlná.
Sluníčko od rána ukazovalo, že se ohřeju. Ze zastávky pěkná procházka kolem rybníku Cimrák, možná tady jsem někde pod širákem vyspával návštěvu hospody, protože pochybuju, že bych tenkrát popíjel limonádu, které se ještě neříkalo nealko.

Pohlednice tvrdí Kreibitzer-Strasse, dnes se ulice jmenuje Pražská, vede přímo na Křinické náměstí, už je vidět kostel, ale domů jaksi ubylo, od roku 1946 prý víc než 300, podle historické pohlednice je některých docela škoda. Mimochodem ze šestitisícového města se stalo třítisícové, což je jen přibližný údaj.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.nixdorf.estranky.cz/




Severovýchodní kout náměstí nijak nenaznačuje, že by se tady konaly velké změny a to i díky stromu, který si zde vysadili. Krásná Lípa musí mít uprostřed náměstí krásný strom! Tohle porovnání jsem zařadil, ale jiná jsem odložil na jindy, až listí opadá.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.nixdorf.estranky.cz/



Ani severozápadní roh náměstí není kvůli stromu vidět. Zaujalo mě, že snímek je pořízený z domu U Frinda. Podloubí je trochu jinak tvarované, ale hrozilo, že dům v minulosti proslulý jako zázemí felčarů se zařadí mezi zbourané, v devadesátých letech byl zachráněný a v podloubí je cukrárna.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:



V severozápadním rohu náměstí stojí kostel svaté Maří Magdalény, který vlastní zajímavý interiér.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:



Západní fronta náměstí. Jižní část vzala za své, dlouhá léta zde bylo prázdno. Po roce 2000 se stavělo a tak vlevo je vidět nový objekt - Dům Českého Švýcarska. Přes uličku vpravo je pivovar Falkenštejn, jehož součástí je i restaurace. Dal jsem si u nich guláš, byl dobrý, ale jsme u hranic, počítá se s německou klientelou a to znamená jako všude mírně zvýšené ceny.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.fotohistorie.cz/



Pohled do severovýchodního rohu. V této době se náměstí jmenovalo Rudé armády.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.aukce-pohlednic.com/



Severní strana náměstí pohledem od západu. Domy zůstaly na svém místě, atmosféra dnešní proti rakousko-uherské je trochu jiná. Kašna je pryč, ale něco se zde tvoří kousek dál.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.aukce-pohlednic.com/



Opět táž lokalita.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:



Zajímavá srovnávačka s kostelem. Datum pořízení staré fotky neznám. Dočetl jsem se, že náměstí bylo situováno tak, aby říčka Křinice protékala jeho prostředkem, což bylo hezké, ale nárokům na automobilový provoz nevyhovující. Postupně zmizela pod povrchem a zůstalo jen jméno náměstí Křinické. Křinice pramení ve Šluknovském výběžku, ale mizí nám v Sasku, do Labe se vlévá u Bad Schandau, podél ní vede výletní železnička, jel jsem podél na kole, v restauraci mi podali jídelní lístek v češtině, při placení nestáli o české koruny.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.nixdorf.estranky.cz/



Podobný pohled, jen z jiné doby.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:



Pohled na východní stranu náměstí. Čistý holý přehledný prostor. Natahali jsme sem spoustu všeho. Vpravo je restaurace Beseda, jen se z ní stal léty jakýsi panelák. Snad mi nikdo nevynadá, když jsem něco podobného napsal o hotelu v Rokycanech, bylo mi vysvětleno, že panelák je na bydlení, kdežto hotel je hotel, ať jakékoliv podoby.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:



Východní strana náměstí z jiného úhlu. Jak se tak dívám, až listí opadá, srovnávačka může být zajímavější.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:



Proměna hotelu Beseda.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.aukce-pohlednic.com/



Následuje severozápadní roh náměstí s kostelem. Hned dvakrát, aby bylo jasno.
My staří si pořád musíme věci opakovat, chceme-li se vyhnout nesrovnalostem. 
Právě před hodinou jsem se pohádal s bráchou v hospodě, jestli mi zlámal ruku, když mi byly dva roky nebo čtyři. Já měl pravdu, ale on to neuzná, dědek.



Starou fotku jsem okopíroval na adrese:



Raději ještě potřetí.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:



Z vily továrnické rodiny Dittrichů je dětský domov. Smetanova ulice.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:



Pohled Smetanovou ulicí k severu.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:



Odjel jsem z Krásné Lípy vlakem, tentokrát ne ze zastávky, ale z nádraží.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.nixdorf.estranky.cz/




Doufám, že tyto srovnávačky v zimě doplním. Doufat se může, že ano?
Fotky z výletu jsou ZDE.



Další srovnávací fotky z různých lokalit

Žádné komentáře: