úterý 1. března 2011

Pražské drobnosti podruhé

To se to fotí, když nám počasí přeje!


Apolinářská - Viničná
Skoro náměstíčko by se chtělo říct. Tam, kde stojí uprostřed jednopatrový domek, stávala kdysi proslulá krčma Jedová chýše, která byla později znovu vytvořena v ateliérech, a zahrála si v Hříšných lidech města pražského. Měli by to opilci z hampejzu hodně blízko k Apolináři na léčení. K porovnání mi zde zbyl kromě oné budovy i kostel svatého Apolináře. Většina objektů je jinak přestavěná, i ten sloup mi posunuli, skákal jsem tam jako blázen. A někdo, kdo je přesvědčený, že musí v životě zasadit strom, tak učinil, a strom mi strašně překážel. Jinak proti němu moc nemám, je tam sám, může v létě prostor pěkně zdobit.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelá Praha dodatky I. (Paseka 2003)



Štěpánská - Žitná
Zase jsem o kousek chytřejší. Ve Štěpánský byl pivovar.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelá Praha dodatky I. (Paseka 2003)



Karlovo náměstí, Ottův dům
Tahle fronta na Karláku vzala za své dokonale. Vzadu je kousek zdi kostela svatého Ignáce z Loyoly a taky poslední dům před křižovatkou s Ječnou. Tam sídlí vinárna U Čížků. Bývala to za komunistů i plzeňská pivnice, dobře se tam sedělo. Po roce 1989 byla jedna z prvních privatizovaných restaurací. Těšil jsem se, jak půjdu do soukromý hospody a když jsem se venku podíval na ceník, už jsem dovnitř nevlezl. Vysoká cenová hladina je tu dodnes, není to holt hospoda pro mě.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelá Praha dodatky I. (Paseka 2003)



Karlovo náměstí, dům U Šálků
Snad neměl velkou historickou hodnotu, ale stejně mám chuť se rozbrečet. V roce 1939 to zbořili. Proč? V té době tu chtěli stavět něco úžasného? 60 let tu pak bylovolno, podivná tržiště, teď je tu Raifeisen - sklo.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelá Praha dodatky I. (Paseka 2003)



Národní třída - Perštýn
V roce 1949 byla zbořená proslulá kavárna umělců Unionka. Bylo mi 6 a měl jsem jiné starosti. Pamatuju dům, ve kterém sídlilo nakladatelství pro děti - Albatros. Poslední úprava je skleněná, jak jinak.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelá Praha dodatky I. (Paseka 2003)



Národní třída
Takhle vypadala křižovatka Národní třídy se Spálenou ulicí před sto lety.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelá Praha dodatky I. (Paseka 2003)



Šítkovská vodárna
Záběr ze Židovského, dnes Dětského ostrova. Místo Trnkova mlýna svítí Mánes. Nábřeží nedoznalo změn, jen Žižkovský vysílač si dovoluje nově vykukovat.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelá Praha 1. (Paseka 2002)



Pohled na Kampu
Tohle se fotilo samo.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelá Praha dodatky I. (Paseka 2003)



Říční ulice
Vyfotil jsem pohled na Kampu, udělal dva kroky, otočil se o 90 stupňů a byl hned další záběr. Škoda, že mě nenapadlo sem jít v době, kdy letos ležel sníh.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelá Praha dodatky I. (Paseka 2003)



Kampa
Vlevo je vidět část domu, kterému se říká Werichův. On v něm ovšem pouze bydlel, nevlastnil ho. Zrovna tak by se dům mohl jmenovat Dobrovského nebo Holanův.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelá Praha dodatky I. (Paseka 2003)



Klárov
Tramvajová zastávka se jmenuje Malostranská, stejně jako stanice metra, kvůli jehož stavbě se situace změnila. Je to můj názor, ale nechápu, proč stanice nedostala historické jméno - Klárov. Název Malostranská je nepřesný, Malá Strana je veliká a vůbec, tvar se mi nelíbí. Malostranská je přídavné jméno, mělo by něco následovat. Když už, tak proč ne Malá Strana? Ale dobře, už mlčím...
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelá Praha dodatky I. (Paseka 2003)



Chotkova silnice
Situaci na staré fotce samozřejmě pamatuju. Vlevo na fotce vykukuje malý kousekstřechy s okapem. Teď je tam hotel takového stylu, že jsem se styděl kolem něj projet na kole v normálním oblečení a marně se snažil skrýt skvrnu na bundě. Zakomunistů, tedy v době, kdy běžné cukrárny měly dva druhy zmrzliny, vanilkovou - žlutou a červenou (malinovou?), tady bylo k dostání asi 18 druhů.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelá Praha dodatky I. (Paseka 2003)



Zbraslav, Elišky Přemyslovny
Ti měli v roce 1923 starosti. Kvůli pár bláznům, kteří tu závodili do kopce ze Zbraslavi na Baně, se zbořila stodola. Asi to bylo hodně předvídavé, protože silnice v takovém stavu by se do nové doby nehodila. Ve dvacátých letech to byla hlavní silnice z Prahy na Jíloviště a dál na Příbramsko. Teď to hlavní silnice není a je na ní větší provoz než tenkrát.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Karla Kuči Města a městečka v Čechách, na Moravě a ve Slezsku - 5.díl (Libri 2002)



Zbraslav, Václavská ulice
Ovšem v současnosti je to ulice Elišky Přemyslovny, hned za náměstím



Zbraslav, náměstí
Historickou fotku jsem stáhl na adrese





Facebook – Srovnávací fotky






Žádné komentáře: