sobota 9. července 2011

Praha - Vršovice

Začátek července je jako každý rok provázený šíleným úprkem někam pryč. Český ateistický národ využívá dvou cirkevních svátků a vytváří si malou dovolenou. Dálnice nemůžou v tyhle dny stačit, třeba by byly třikrát prostornější. Romantika vodní turistiky jde jaksi někam... Cyklistické trasy zaznamenávají srážky. Ukazuje se, že mírumilovní vyznavači ekologické dopravy jsou stejně nervní jako za volantem.

Již několik let zůstávám tyto dny v Praze. Je tu klid. Jistěže se necpu na Karlův most, tam chodím v listopadu. Praha neturistická odpočívá. Vůbec nejlepší je sobota a neděle. To se snaží z Prahy zmizet i ti, kteří jsou zde jinak pracovně vázáni. Ujíždějí do přecpaných kempů, do klidu chalup, u nichž se grilují klobásy z hypermarketů.

V sobotu jsem byl ve Vršovicích. Projížděl jsem je na kole, nemusím moc dávat bacha na dopravní předpisy, aut jezdí málo a kupodivu jezdí nějak jinak, klidněji. Šílenci už asi z města ujeli. Hodí se mi to, můžu se motat po ulicích, kde je jinak provoz a když náhodou jede automobil, vidím spíš nechápavý pohled. Opilec? Blázen?

Vršovické náměstí je napůl staveništěm. Bývalá škola, později radnice je obalená, rekonstruuje se. Jsou zde ohrady, asi to tu bude za čas hezký.

Také dost zeleně mi brání v rozhledu. Mám zaškrtnutých několik fotek, sem ještě přijedu, nejspíš v zimě. Zveřejňuju zde i některá srovnání, kde je dosti bujná vegetace, ale možná je v zimě předělám. Nechci předem vyhrožovat. Už se mi stalo, že jsem za takovým objektem dojel a výsledek byl horší. Uvidíme.

Zdravím z poklidných sobotních letních Vršovic. Děkuju za pozornost.




Náměstí Komenského
taky Heroldovo, nyní Vršovické.
Historickou fotku jsem si vypůjčill na adrese: http://vozo.rajce.idnes.cz/Stare_pohlednice_Vrsovic/



kostel svatého Václava na Čechově náměstí
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Karla Kuči Města a městečka v Čechách, na Moravě a ve Slezsku 5.díl (Libri 2002)



Čechovo náměstí
včera a dnes, by se dalo říci. Nějaký vtipálek pohlednici kdysi počmáral. Zajímalo by mě, zda šipka s označením "děda" znamená vlastníka restaurace či štamgasta. Dnes tu vaří Číňani.
Historickou fotku jsem si vypůjčill na adrese: http://vozo.rajce.idnes.cz/Stare_pohlednice_Vrsovic/



Kasárna 28.pluku
Bývalá. Mladí muži se tu učili zabíjet, třebaže se tomu říkalo příprava k obraně. Dnes tu funguje soud. Rozváděl jsem se tu. Hloupý okamžik v životě, ale stokrát chytřejší než válka.
Historickou fotku jsem si vypůjčil na adrese: http://www.blogger.com/goog_559982695



Hálkova třída, dnes ovšem Kodaňská
Prosluněná vypadá krásně. Stromy sice trochu stíní, ale sem se vracet nebudu. Charakter ulice je zřejmý.



Kodaňská ulice
Tady se tenkrát stavěly hezký baráky. Ale výčepy vína by se rušit neměly.
Historickou fotku jsem si vypůjčil na adrese:



Kodaňská ulice
Vlevo škola Karla Čapka. Sem možná v zimě zajedu, jako to vypadá bez listí.



Košická ulice. I taková zákoutí se tu najdou. Místo zbořených domků tu není nic. Pozemek je ohraničen řetězem a zákazem parkování.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelá Praha dodatky II. (Paseka 2003)



kdysi Palackého dnes Moskevská ulice. Sem se určitě vrátím. Zeleň vpravo stíní a není vidět, co se tu postavilo místo venkovské zástavby. Mezi námi, nic fantastického to není. Za značkou přechodu pro chodce vykukuje vršel kostala svatého Václava.
Historickou fotku jsem si vypůjčill na adrese: http://vozo.rajce.idnes.cz/Stare_pohlednice_Vrsovic/



ulice Smolenská, kdysi Šafaříkova. Snad jsem to trefil.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelá Praha 4. (Paseka 2002)



Vršovické náměstí
foceno před dnešní spořitelnou.
Historickou fotku jsem si vypůjčill na adrese: http://vozo.rajce.idnes.cz/Stare_pohlednice_Vrsovic/



Vršovické náměstí
s kostelem svatého Mikuláše. Další srovnání, které asi v zimě upravím.



Vršovické náměstí
jiný pohled
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Karla Kuči Města a městečka v Čechách, na Moravě a ve Slezsku 5.díl (Libri 2002)





Facebook – Srovnávací fotky






Žádné komentáře: