pondělí 21. května 2012

Louny 2.část

Pokračování příspěvku Louny 1.část

Komenského náměstí
Vlevo je škola, jak už je v Čechách na náměstích Komenského zvykem. Levý kopec, dnes za stromy je Raná, pravý, nižší Oblík.


roh ulic Vrchlického a Na Valích
V dáli škola.


Na valích
Tady pevně doufám, že jsem nefotil jiný barák. V roce 1898 tu vznikla Veřejná knihovna a čítárna.


Česká ulice,
dříve Židovská. V levém domě v popředí je restaurace U Žida.


Horní část


Její konec, vyústění do ulice Beneše z Loun a kostel svatého Mikuláše. Při srovnávání jsem tu měl mnoho styčných bodů, mezi jiným i věže a ozdoby na kostele. Všechno mi bezvadně sedělo, jen dům vlevo s růžovým nádechem vadil. Po delším mučení jsem zjistil, že je vyšší než původní. To mi snad udělali schválně.


Korunní ulička,
Spojující Pražskou ulici s Mírovým náměstím.


ulice Beneše z Loun
S krásným pohledem na kostel svatého Mikuláše. V domě vedle kostela bývala latinská škola a na zdi je dodnes nápis z 16.století.


Zde vznikla v roce 1844 první lounská obrozenecká knihovna. Dnes se dům jmenuje Vikárka. Tahle detailní srovnání domů jsou zdánlivě jednoduchá, není tomu tak. Však domy takhle spolu vypadají jako kamarádi z mokré čtvrti. Nebo fotograf se trochu potácel.


Rovnal jsem podle domu vlevo – hotelu Union, snad srovnání odpovídá.


svatý Mikuláš, portál


fortna
Stará fotka není z nejkvalitnějších, ale bylo mi líto ji vyřadit, když tam děti tak pěkně pózovaly.


Pivovarská ulice
S objekty Oblastního muzea. Vpravo dům U bílého jednorožce, naproti dům pánů Sokolů z Mor. Před radnicí v dáli se právě bourá pivovar. Místo něj je dnes moderní úprava Galerie Benedikta Rejta z let 1993-98 mnohými ceněnou, jinými odsuzovanou.


Žatecká ulice
Levá strana je celá přestavěná, v pozadí Žatecká brána.


Žatecká brána,
jejíž podoba se měnila. Poslední úprava z roku 1996. A opět to šílené véčko. Říše bojovala za Evropu, stálo to hodně životů a utrpení, aby skončila neúspěšně.


Žižkova
Tady mi dalo dost práce pochopit situaci. Vlevo barobní špitál. Vedle něj se otevřel pohled na most přes Ohři a Jiráskovy mlýny.


loutkové divadlo

Cestou na nádraží jsem potkal nejstarší kamenné loutkové divadlo v republice, z roku 1920.


Facebook - Srovnávací fotky




















1 komentář:

Václav Víšek řekl(a)...

Hned u první fotky (Komenského náměstí) mám chybu. Raná není vidět, ten vyšší kopec je Oblík. Pardon. Václav Víšek