sobota 25. srpna 2012

Dobruška 1.část

Slyším-li město Dobruška, vybaví se mi scéna z televizního seriálu F.L.Věk.

Na smrtelné posteli leží otec Františka Věka a dává svému dědicovi poslední rady. Určitě nebudu citovat přesně, budiž mi prominuto. Syn by nikdy neměl šidit zákazníky, váží-li hřebíky, musí pečlivě navážit žádanou váhu. A nakonec ještě přidat hřebík. „Nezapomeň přidat hřebík“ opakoval, myslím, že víc než jednou.

Druhý den jsem čekal frontu v lahůdkářství. Veselé děvče vážilo bramborový salát, kolem kráčející kolegyně jí nahlas říká „Nezapomeň přidat hřebík.“ Nastalo všeobecné veselí, protože se včera dívali všichni.

Snad se na mě Mistr Jan Pivec, který roli přísného otce hrál, v nebi nerozlobí. Byl to velký herec, jsem rád, že jsem ho stihnul vidět a slyšet na jevišti Národního divadla.

Seriál vznikl v době, kdy celý národ byl vyděšený ze skutečnosti, že by měl být nadšený ze sovětských vojsk, která sem nechtěl.

Televizní tvůrci sáhli po látce z doby obrození, díky skvělému hereckému obsazení byl seriál koukatený. I nepřátelé seriálů, mezi něž se počítám, se dívali. Snad jsme měli pocit, že se musíme projevit jako vlastneci. To, že správný vlastenec skáče po vyhraném hokeji, nás ještě nenapadlo.

Proti Jiráskovi komunisti nic vážného neměli, měli jsme ho jako povinnou četbu. Velevážený historik, někdy i trochu pohádkář, profesor Alois Jirásek vytvořil podle dobrušského vlastence F.V.Heka románovou postavu F.L.Věka.

Díky seriálu se stala známější i Dobruška a tak mi nezbývá, než začít u největší turistické atrakce města, u rodného domu F.V.Heka

Ještě předtím drobnost. Svoje výtvory nikomu neprodávám, přesto se snažím vždy uvádět pramen, ze kterého jsem čerpal. Jsem v rozpacích. Hodně fotek jsem stáhl ze stránek na internetu. Ať hledám sebevíc, po měsíci nemůžu najít odkud. Měl jsem fotky stažené v notebooku, porovnal se skutečností, odkud jsem je vzal, nevím. Omlouvám se předem autorům, kterým jsem takhle ukrad jejich fotky. Pokud by mě někdo z nich vyzval na souboj, snad to nějak okecám.

Možná trochu divný začátek průvodního slova dědka na kole, který putuje po pěkné, sluncem rozžhavené Dobrušce, se starými fotkami v batohu. V městě F.L.Věka se klidně můžu vymluvit na svůj věk.



Novoměstská ulice

Rodný domek F.V.Heka, který se díky seriálu stal turistickou atrakcí Dobrušky. Něco jako balkón ve Veroně. V pozadí je vila hoteliérova, po němž se jí říká Rýdlova.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelé Čechy – Dobruška a Opočno (Paseka 2008)


náměstí F.L.Věka
Pár kroků měl vlastenec František Vladislav Hek na náměstí, které nese jméno Jiráskova románu. Nebo snad románové postavě? Seriálové? Nechám dobrušským občanům, co jejich je. Náměstí je pěkné, na jméno nehleďte.
Mariánský sloup z let 1733-36


Náměstí vévodí věž radnice. Fotek jsem měl dost, jak jsem již podotkl, nepodařilo se mi vypátrat, odkud jsem je stáhl. Před měsícem! Vymluvím se na sklerózu.
Leccos bylo zakryto letní scénou, připravenou na různé hudební produkce, takže se mi nepodařilo pohlédnout na náměstí ze všech světových stran. Prochodil jsem prostor křížem krážem, víc jsem toho nezvládl. Snad i tohle je zajímavé.






Hotel zůstal, výzdoba nevzala za své, místo Rýdl se jmenuje U F.L.Věka


Radnice v plné kráse.


Průhled na náměstí od Šubertova náměstí.




Pohled na hotel U jelena, jak je vidět na fasádě.




Hotel U jelena, vyzdobený kvůli návštěvě prezidenta T.G.Masaryka. Uvnitř mě dobře obsloužili, jídlo, pití prodali, chovali se ke mně téměř, jako bych byl Masaryk.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelé Čechy – Dobruška a Opočno (Paseka 2008)


Benzinová pumpa zmizela z náměstí v 50.letech, a v povrchu je stále vidět, že tu něco bývalo….
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelé Čechy – Dobruška a Opočno (Paseka 2008)



Facebook - Srovnávací fotky











1 komentář:

Václav Víšek řekl(a)...

Dostal jsem mail tohoto znění, za který moc děkuji:
K Vašim fotografiím si dovoluji dále uvést několik dopňujících
informací. Benzinová pumpa stála na náměstí u křižovatky Náchod -
Rychnov n.Kn. a Opočno - Deštné v Orl.h. resp. Nový Hrádek. Na
fotografii je ještě historický stojan. Později byla tato pumpa
"modernizována" - 1 novější stojan s ruční pumpou a s budkou pro pumpaře.
Benzinová pumpa byla v 50. letech ve větším rozsahu (se 3 stojany)
přemístěna k východní stěně budovy radnice (pamatuji se, když se pro ni
do země umisťovaly velké, ocelové nádrže na pohonné hmoty). Pumpař p.
Dubánek a jeho paní měli kancelář v budově radnice. Na další fotce kde
je jižní stěna radnice zčásti pokryta zelení - popínavou rostlinou byla
v 50. letech postavena z dřevěných latěk - velká stěna ( na politické
reklamy). Např. před Vánocemi tam byla mapa SSSR a zbytku Evropy a na ní
byla žárovičkami vyznačena cesta z Dálného Východu až do Dobrušky, po
které "jel na saních Děda Mráz". V předvánoční době bylo z městského
rozhlasu každý den vysíláno, do kterého místa tento fiktivní Děda Mráz
toho dne na svých saních "dorazil" a na mapě se rozsvítila žárovka
označující toto místo. Postava dědy Mráze byla vymyšlená a byla součástí
propagandy komunistického režimu.
Ještě na jednu věc bych rád upozornil. Na fotografii, na které je
Mariánský sloup obehnaný zahrádkou s kovovým oplocením je vpravo na
okraji fotografie vidět vodní hydrant. Ještě v 50. letech nebyla v
domech na náměstí zavedena voda a lidé bydlící v domech okolo náměstí si
k tomuto hydrantu chodili pro pitnou vodu s konvemi ( hydrant na fotce
je též ještě historický, t.zn. vysoký se svislou ovl. pákou na boku
sloupu hydrantu. Já již pamatuji hydrant nízký s krátkou spouštěcí pákou
kde se voda spouštěla stlačením této páky směrem dolů ) . Dobrušské
náměstí bylo ještě v 50.letech nevydlážděné. Jemná dlažba byla pouze na vozovkách, vedoucích přes náměstí a v místech zastávek autobusů. Před
hotelem "Rydlo" a u radnice. Po vydláždění náměstí bylo v jiho východní
části náměstí zřízeno autobusové nádraží.

S přátelským pozdravem Miloš Rejthar st.

Bydliště - tehdy na adrese Hončlova ul. 34 Dobruška, nyní Nové Město nad
Met