pátek 24. srpna 2012

Opočno a Solnice 1.část

Před pár lety jsem utekl od vydělávání peněz, naplánoval jsem si cestování hlavně doma. Ne, že bych se válel na gauči, podle možností se toulám, ale čas, hajzl, tak rychle ubíhá. Stárnou všichni, ale proč se mi zdá, že zrovna já stárnu rychleji než ostatní? Asi kecám. Fakt je, že léto je skoro v čudu a mám pocit, že jsem toho měl v plánu daleko víc. Plán se má plnit a ne vokecávat.

Publikace o Dobrušce a Opočnu mi dala impuls. Už jsem v těch městech byl, ale projel, prošel… jak to bývá. Malá města s určitou historií. Každý den jedno a ještě zbyde čas na Solnici a Rychnov.

Pěkné ubytování, dobrá nálada, však jsem si to všechno již dříve pochválil.


Do Solnice jsem měl dva kiláky, první den jsem zašel na večeři, pár srovnání učinil, však se sem ještě vrátím. Hezké 4 dny to byly, nestěžuju si, ale nohám se nechtělo. Ty dvě potvory, které mě v životě z velké části živily, usoudily, že bych měl spíš posedávat na lavičce v parku. Putování po Solnici jsem odložil (na kdy?), Rychnovu jsem se vyhnul.

Byly to hezké 4 dny v kraji nedaleko Orlických hor, ale za čas se ve mně začal hlásit pocit, že jsem mohl více. V Solnici mi nějaká srovnání nevyšla, zbylo jen torzo, tedy tři porovnání. V Opočně a v Dobrušce jsem celkem úspěšně prošel městy, nezapomněl ani na hospody. Samostatné album pro Solnici se mi nechtělo vytvářet a tak jsem ji přidal k Opočnu. Dobrušce se ještě věnovat budu hnedle.

Začnu tedy Solnicí, městečkem, nepamatuju, že bych zde předtím někdy byl.


Solnice
Masarykovo náměstí, jihovýchodní strana. Na rohu s Vašátkovou ulicí býval obchod smíšeným zbožím Josefa Hynka, později zde prodávala firma Baťa, dnešní koloniál má vietnamského majitele.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Album starých pohlednic Orlické hory a Podorlicko (Knihy 555 – 2006)


Vašátkova ulice
Od Masarykova náměstí, na rohu Hynkův koloniál, směrem na Rychnov je kostel Stětí svatého Jana Křtitele.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Album starých pohlednic Orlické hory a Podorlicko (Knihy 555 – 2006)


Vašátkova ulice
Pohled trochu blíže kostelu.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Města a městečka v Čechách, na Moravě a ve Slezsku 6.díl (Libri 2004)


Opočno
nádraží
Publikace je koncipována pro návštěvníky, přijíždějící do Opočna vlakem. Ač jsem zde za cyklistu, přijímám tuhle hru.
Budova je z roku 1875, nástupiště dostavěné v roce 1929. Celkově působí nádraží jako vzpomínka na zašlé časy. V pozadí nádražní restaurace, na tu ještě podívám.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelé Čechy – Dobruška a Opočno (Paseka 2008)


nádražní restaurace

Postavená v roce 1912 jako restaurace Na Balkáně vlastníkem Leopoldem Matyášem. V roce 1981 zde vznikla učňovská škola. Dnes? Nasvačím se ze svých zásob.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelé Čechy – Dobruška a Opočno (Paseka 2008)


mlékárna
V roce 1870 zde proběhla první řepná kampaň, protože tu býval Rolnický cukrovar. V roce 1944 prodáno Mlékařskému a hospodářskému družstvu v Opočně. Těžko porovnávat, ale menší budova v popředí je na svém místě, silnice taky. Mlékárna v Opočně je poměrně známá, aspoň pro mě.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelé Čechy – Dobruška a Opočno (Paseka 2008)


U Jordánku
Vůbec ne U Jordánků, jak hlásá stará pohlednice. Jordánek byl dnes již zaniklý rybníček. Hospodu postavil Václav Kuchař, její účel nezměnilo ani znárodnění v roce 1959.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelé Čechy – Dobruška a Opočno (Paseka 2008)


Nádražní ulice
Pohled shora, směrem od centra. Vlevo je restaurace Praha.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelé Čechy – Dobruška a Opočno (Paseka 2008)


hotel U města Prahy
Pohled vzhůru Nádražní ulicí.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelé Čechy – Dobruška a Opočno (Paseka 2008)


Zámecká ulice
Vcházím do nejhezčích míst města, v okolí zámku. Farní kostel Nejsvětější Trojice je na dnešním snímku částečně zastíněn paraplaty ze Svijan. V bleděmodré budově vpravo se v roce 1871 narodil malíř František Kupka. Však je vidět busta.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelé Čechy – Dobruška a Opočno (Paseka 2008)



Facebook - Srovnávací fotky


Další srovnávací fotky z různých lokalit










Žádné komentáře: