úterý 7. srpna 2012

Nedělní toulky po Praze

Už jsem párkrát vyznal, že vyrážím na kole po Praze v neděli dopoledne. Ideální je vstát v šest a pak můžu projíždět ulice města skoro křížem krážem. Ale v neděli vstávat v šest? Jenom jednou jsem letos v půl sedmé měl všechno připravené, jen vyrazit, začalo pršet, déšť vydržel celé dopoledne.

Na policajty musím dávat bacha. V ulicích je klid a policie je od toho, aby dávala pozor na pořádek. Jsou málem rádi, když uvidí podezřelého dědka, který se potuluje v místech, kam by ho nenapadlo ve všední den vlézt.

Nebudu předstírat, že jsem všechno projel za jediný den, srovnání jsou z různých nedělí.


Krč, Ryšánka
Tuhle fotku jsem dostal pod ruku před rokem, hned jsem vyrazil, protože to mám kousek, Ve všední den může do současné křižovatky vlézt jenom sebevrah. Jedině v neděli brzy ráno, jsem si umínil. Pak jsem omarodil, pak byla zima a do osmi tma, nakonec jsem se sem dostal. Konečná třináctky, dobře se pamatuju. A na správné konečné hospoda. Chvilku mi trvalo, než jsem pochopil, že v bývalé zahradní restauraci přistavěli kus baráku, můžeme si dát panáka balakrylu.
Právě tady mě odchytli policajti. Respektoval jsem světla, zelená, červená, přestože skoro nic nejezdilo. Pak jsem odcházel s dobrým pocitem hotové práce, nvšiml jsem si, že ke kolu kráčím po za svitu červené.
Zastavilo auto, pomáhat a chránit, a hubovali mě. Musím přiznat, že byli slušní a opravdu jen prstíčkem hrozili.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:


Michle, Michelská
Tady zůstal hotel Michle a zatáčka. Celá nepříjemná křižovatka, kde se za mého mládí říkalo U esenbáků, se velkolepě přestavuje. Policie je tu stále, v budově, kde kdysi býval hotel Avion.. Díky stavbě je tu provoz hodně omezený, přesto na mě řidi jednoho z projíždějících aut, křičel. Moc ošklivým slovem mě tituloval.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:


Nusle, Táborská
Vlevo škola, vpravo radnice. V hranicích dnešní Prahy bylo hodně Palackého ulic, jenže Nusle nemůžou mít stejný název ulice, jaký už v Praze je. Přitom Palacký má ve vnitřní Praze krátkou mrňavou uličku. No, bydlíval v ní.
Na první pohled nijak velká změna. Koleje!
Nevím, kde jsem tuhle fotku splašil.


Vyšehrad, tunel
Na staré fotce dům převozníka. Už jsem se tunelem loni či předloni zabýval, ale nedalo mi nezkusit porovnat tak krásnou fotku. Výčnělky na skále zůstaly. Jestlipak by dali u převozníků něco dobrého napít?
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.starapraha.cz/index.php


O 6 let později už byla skála provrtaná. Úzký chodník za zábradlím je zároveň cyklostezkou, často diskutovanou. Cyklista má kolo vést, nařízení se má respektovat, mám ale dojem, že cyklista kolo vedoucí zabere více místa než na kole sedící, ovšem, když zase vidím šílence, kteří by chtěli tudy projíždět třicítkou…
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.starapraha.cz/index.php


Nové Město, Šítkovská vodárna
Zároveň pohled na starou Vojtěšskou čtvrť. Též by se v mých srovnáních našla tahle zajímavá lokalita ze všech stran. Jsem si jistý, že stojím na témž místě, co fotograf před více než 100 lety? Jistý si můžu být jen tím, že novou fotku jsem fotil já. Pomohla mi i další fotka, kterou se zabývám hned vzápětí. Něco mi našeptává, že mám pravdu.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.starapraha.cz/index.php


Pět let rozdílu proti minulé fotografii a už je jinak. Tady mi to ladí. Je tam výklenek, kde končí zábradlí, ten člověk tenkrát jinde nemohl stát. Taky si možná vymýšlím, ale vypadá to hezky.
Zlatý vršek Národního divadla je vidět za modrým proužkem nad kavárnou Mánes. Stavba se opravuje a je obalená.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.starapraha.cz/index.php


Šítkovské mlýny vystřídal Mánes.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.starapraha.cz/index.php


Nové Město, Myslíkova

Ulice se změnila, pořád jsem se cpal tak, abych viděl Šítkovskou vodárnu, pak jsem pochopil, že mi zde postavili další dům. Mile mě překvapila dnešní úprava ulice, vysázené stromořadí, jež tu nikdy předtím nebylo, až budou moje děti v důchodu, bude to hezké. Třeba se bude v křižovatce promenovat dáma v dlouhé sukni.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.starapraha.cz/index.php


Nové Město, Masarykovo nábřeží

Nejsem si jistý, všechno pasuje, jen zábradlí je jiné. Možná jsem měl jít s foťákem trochu dolů. Na druhou stranu je možné, že se zábradlí měnilo, vždyť i dnešní most na Žofín je jinde, než byl tenkrát. Jestli jsem záběr zkazil, je zajímavý aspoň tím, že jsou vidět vlevo bývalé Žofínské lázně. Stejně mi nedá, abych to ještě jednou nezkusil.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.starapraha.cz/index.php


Nové Město, kostel svatého Vojtěcha,
po kterém je nazvaná tahla čtvrť.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.starapraha.cz/index.php


Nové Město, Vojtěšská ulice

Tichá ulice asi nejen v neděli. Měl jsem štěstí, zrovna na 5.srpna byl naplánovaný úklid, který provázel mírný randál.
Přemýšlím, jestli byl pravý barák trochu opilý v roce 1907 nebo letos. Já byl střízlivý. Asi jsem s foťákem podivně kroutil, jinak to celkem sedí. Taky se sem možná vrátím.
Pak mi došly nečekaně baterky ve foťáku, což mi ani moc nevadilo, bylo už vedro.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.starapraha.cz/index.php


Hlubočepy,
Nakonec pohled přes Vltavu na Braník. Tak tohle nemá s neděli nic společného. Srovnání se mi povaluje v počátači už od jara, jak ukazuje strom bez listí. Těžko se v takovém případě odhaduje místo focení, udělal jsem postupně fotky z několika míst, doma si vybral. Bylo mi líto nezveřejnit Vltavu ještě bez proslulého Mostu Inteligence. Stál jsem na stavbě, však je vidět vytyčovací kolík. Budovala se zde nová cyklostezka, po které už se v současnosti prohánějí davy cyklistů, takže jezdím dále po staré trase pod barrandovskou skalou, kde je od cyklistů klid a auta tam taky nesmějí.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:

      Facebook - Srovnávací fotky


Další srovnávací fotky z různých lokalit












Žádné komentáře: