úterý 7. srpna 2018

Hradec Králové 3.část


Tak po pořádku. Nejdřív odkazy na první dva díly.
Měl jsem všechno připravené. Trolejbus mě dovezl přímo na místo, kde jsem se posledně motal už k večeru a nic se mi nedařilo, automobilový provoz houstl, končila zrovna neděle.
A dnes jiná neděle začíná, v ulicích se pohybují pouze pejskaři, případně zamilované páry, kterým je úplně jedno, kolik ukazují hodiny, kalendář a jiné nesmysly, ženoucí nás stresových záležitostí.
Rakousko - Uherská monarchie pokládala Hradec Králové za pevnostní město. Pevnost vznikla koncem 18.století, kdy vztahy Rakouska a Pruska byly povážlivě špatné. Kolik vojenských staveb se postavilo...následky tohoto stavu se odstraňují prakticky dodnes.
Stojím na křižovatce Komenského třídy a ulice Ignáta Herrmanna, dívám se směrem východním. Dlouhá budova vpravo jsou pěchotní kasárna, zvané též Vodičkovy, postavené na místě, kdy bývalo jedno z ramen řeky Orlice. Wasserkaserne zněl lidový název, česky Vodní, lidem se líbil víc název Vodičkovy.
Chvíli jsem hledal v dostupných materiálech, co za Vodičku se v Hradci vyznamenalo.  Sapér Vodička?, blbost, toho vymyslel Jaroslav Hašek. S trochou fantazie a flaškou vína bychom mohli dospět až k filmu Jak utopit doktora Mráčka. Za zády jsem při focení měl bývalá jezdecká kasárna, dnes okresní soud.
Uvádím celkem 4 srovnávačky, každá z nich je jinak zajímavá. Nebudu vypočítávat, kolik podobných starých fotek jsem vyřadil. Tato křižovatka se vyskytuje na mnoha historických pohlednicích. Zřejmě se tu dobře fotilo. I mně.
Všechny 4 historické fotky jsem okopíroval na adrese: 
http://www.fotohistorie.cz/












U zimního stadiónu Komenského třída končí. Měl bych uvést dnešní jméno arény, jak nazýváme haly pro zimní sporty, ale co já vím, dnes hradecký hokej sponzoruje ten, zítra třeba jiný. My chodívali na zimáky.
Tam také začíná jiná důležitá třída, kdysi se jmenovala Jiříkova, dnes třída Československé armády. S třídou Komenského vytváří okruh kolem historického centra Hradce Králové.
Ačkoliv šlo o neděli, tato třída je frekventovaná a do vozovky se leze trochu se strachem.
Popis na staré fotce říká cosi o hotelu Merkur, to bude asi ten rohák, ano, už to vidím, u něj začíná Mostecká ulice, vedoucí na Pražský most.
Starou jsem okopíroval na adrese: http://www.fotohistorie.cz/



Jsem v místech. kde se zdržím déle. Směr mého pohledu je sever - jih. Vpravo vidím hotel Grand, nejluxusnější z luxusních. Na čas změnil jméno na Urban, i jeho podoba je podstatně jiná. Stará fotka je pořízená v době, kdy ještě nestál dnešní bankovní dům se sochařskými ozdobami. Vpravo vede ulice Palackého, vlevo ulice V Kopečku, přes rohový dům je vidět věž katedrály Svatého Ducha.
Starou jsem okopíroval z publikace Tomáše Rejla Hradec Králové historické pohlednice 1892 - 1920 (ANTIS s.r.o. 1999)



Zde už mi nepřekáží ve výhledu spořitelna.
Starou jsem okopíroval na adrese: http://www.fotohistorie.cz/




Starou jsem okopíroval na adrese: http://www.fotohistorie.cz/



Následují dvě srovnávačky z přelomu třicátých a čtyřicátých let, kdy grandhotel nesl jméno Urban.
Obě staré fotky jsem okopíroval na adrese: http://www.fotohistorie.cz/







Proti Grandhotelu přes Palackého ulici se vyloupla začátkem 20.století budova Národní banky. Pokud se někomu zdá krásná, hradeckým její vzhled neimponoval a vyrostla zde budova modernější. Hradec je městem, kde přímo zakopáváme o moderní architekturu z doby 1.poloviny 20.století. Snažil jsem se hodně, abych se strefil, budovy vlevo vzadu, doufám, že to tak bylo a je.
Starou jsem okopíroval v publikaci Jana Jakla Zmizelé Čechy - Hradec Králové (Paseka 2005) 





Grandhotel coby pohledný mladík, kdy nebylo po spořitelně ani vidu.
Starou jsem okopíroval z publikace Tomáše Rejla Hradec Králové historické pohlednice 1892 - 1920 (ANTIS s.r.o. 1999)


Za spořitelnou na rohu ulic Palackého a Kotěrova byl postavený dům na uvolněných pozemcích po rušení pevnosti. Léty svou krásu ztratil, ale jak tak pozoruju cvrkot v těchto místech, myslím, že nebude dlouho trvat a budova svou oprýskanost ztratí.
Starou jsem okopíroval v publikaci Jana Jakla Zmizelé Čechy - Hradec Králové (Paseka 2005) 




Pohled z Palackého ulice přes třídu Československé armády do ulice V Kopečku. Dobře, že postavili zastávku MHD průhlednou.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Pavla Scheuflera Fotografické album Čech 1939-1914 (Odeon 1989)



Zahrada u Adalbertina, kulturního stánku, vystavěného koncem 19.století. Z budovy, o které píšu je vidět jen roh (vpravo).
Starou jsem okopíroval v publikaci Jana Jakla Zmizelé Čechy - Hradec Králové (Paseka 2005) 



Adalbertinum z pohledu křižovatky třídy Československé armády (přímo) a ulice Divišovy (doprava)
Starou jsem okopíroval na adrese: http://www.fotohistorie.cz/



Hradecká synagoga je parádní kousek. Neslouží již původnímu účelu, ale je dobře, že nedopadla jako mnoho jiných židovských náboženských staveb, když jsme po druhé světové válce usoudili, že Židé zmizeli a synagog není třeba a zbořili je. V budově je kavárna a kanceláře. Stojí na rohu třídy Československé armády a Pospíšilovy.
Starou jsem okopíroval na adrese: http://www.fotohistorie.cz/



Starou jsem okopíroval na adrese: http://www.fotohistorie.cz/



Pohled kolem hotelové školy, synagogu vidíme v pozadí.
Starou jsem okopíroval na adrese: http://www.fotohistorie.cz/



Jsem na konci třídy Československé armády. Budova soudu byla postavena v třicátých letech 20.století. Za ní už je vidět věž evangelického kostela, kde už jsem byl v druhém dílu, tam začíná třída Komenského.
Starou jsem okopíroval na adrese: http://www.fotohistorie.cz/



Vydávám se krátkou odbočkou do ulice Pospíšilovy. Ladislav Jan Pospíšil, místostarosta města. se koncem 19.století zasloužil o bourání hradeb. V místech, kde všechno začalo stojí Pospíšilův pomník, hledící do třídy, po něm pojmenované, široká třída vede na Slezské předměstí.
Stojí tady zajímavé stavby, hodně z nich nešlo porovnávat, protože jsou v husté zeleni.
Střední průmyslová škola stavební, v pozadí pošta.
Starou jsem okopíroval na adrese: http://www.fotohistorie.cz/




Stojí tady i obchodní akademie, za ní Rudolfinum.
Starou jsem okopíroval na adrese: 



Střední průmyslová škola stavební při cestě zpět. Za ní Obchodní akademie a Rudolfinum.
Starou jsem okopíroval na adrese: http://www.fotohistorie.cz/



Historické centrum jsem tedy obešel, nezbývá, než vylézt nahoru. Z Malého náměstí se mírně kroutí Dlouhá ulice. Tady se vyskytuje i Klicperovo divadlo. Součástí areálu divadla je i divadelní klub Satchmo.
Při mé návštěvě se stala zajímavá věc. Před restaurací stojí automobil v nápisem Divadlo v Dlouhé. Stojím v Dlouhé ulici, ale auto patří pražskému divadlu v Dlouhé, mimochodem jsem jeho věrný divák. V Hradci zrovna probíhala jakási divadelní přehlídka.
Starou jsem okopíroval v publikaci Jana Jakla Zmizelé Čechy - Hradec Králové (Paseka 2005) 



Dlouhá ulice končí, stáčí se doleva jako Zieglerova a v těchto místech je malé náměstíčko bez názvu, kde je vchod do bývalého kněžského semináře, dnes slouží kulturním účelům.
Starou jsem okopíroval na adrese: http://www.fotohistorie.cz/



Pohled do Zieglerovy ulice, kde se již hlásí hradecké věže.
Starou jsem okopíroval na adrese: http://www.fotohistorie.cz/



Podloubí v Rokitánského ulici.
Starou jsem okopíroval na adrese: http://www.fotohistorie.cz/



Kdo vyleze Rokitánského ulicí, stane za katedrálou svatého Ducha na náměstí Jana Pavla II. Příjemné tiché místečko stranou od městského ruchu. Věž vlevo patří městskému pivovaru.
Starou jsem okopíroval v publikaci Jana Jakla Zmizelé Čechy - Hradec Králové (Paseka 2005) 


A jsem prakticky na Velkém náměstí. Něco jsem nafotil, ale protože v době mého toulání Hradcem se konaly na Velkém náměstí stavební úpravy, nechám to všechno na díl čtvrtý, který snad brzy dokončím. Snad.

Zbývá mi přiznat se k věci, jež se mi zde stala. Z foťáku jsem přenesl do počítače svou celodenní činnost. Co jsem dělal, to určitě neví nikdo, fotky jsem omylem smazal nejen v počítači, ale i ve foťáku. Asi bych těžko vysvětloval, co se stalo, když to sám nevím.
Se zvoláním "Za všechno můžou trpaslíci" svoje přiznání končím.
Samotného mě překvapilo, že mě nenavštívila mrtvice nebo už jsem zmoudřel  natolik, že jsem si řekl, že třetí světová válka by byla horší. Musel jsem se do Hradce znovu, obešel jsem všechno podstatně rychleji, už jsem si trochu pamatoval, co jsem činil před týdnem. Od té doby jsem hodně opatrný, kopíruji-li fotky z karty foťáku.
Ještě, že jsem si nezlámal nohu.
A nějaké fotky mimo srovnávačky jsou ZDE


Srovnávací fotky z Hradce králové tedy někdy budou pokračovat, kdo chce, může si prohlédnout mnoho dalších srovnávaček z různých lokalit. TADY

Žádné komentáře: