středa 28. září 2011

Praha 1969-2011 část 1.

Album Praha 1969/2011 bude trochu jiné než ta, co jsem tu do té doby předkládal. Měl jsem na léto velké plány, jak budu cestovat po všech možných městech celé republiky, připravené publikace, všechno dopadlo trochu jinak.

Vyštrachal jsem fotky, které jsem pořídil v roce 1969 po zakoupení fotoaparátu Praktica, kdy jsem se zároveň rozhodl stát se fotografem, pokud možno umělcem. Tím jsem se nestal, zbyly negativy, které jsem neměl čas zpracovat, život mi pořád dělá naschvály a neposlouchá mě!

Letos na jaře jsem se dostal ke skeneru a fotky přivedl, digitálně, na svět. Zveřejnil jsem je na svém FB profilu (Václav Víšek, album Praha 1969). K mému údivu měly fotky docela slušný ohlas. Napadlo mě udělat k nim srovnání, ale pak se mi zas nechtělo. Mám rád fotky hodně staré, rok 1969 přece není žádná historie.

Pro lidi mladší 50 let to však historie je, mají maximálně dětské vzpomínky, většina ani ty ne. Sice nerad, ale musel jsem se vyrovnat se situací, že i já už jsem vlastně historie, třebaže se do učebnic těžko dostanu.

Pomalu se začínám zdravotně zotavovat, napadlo mě, že se o porovnání pokusím. Cestovat moc nemůžu, fyzička mi nedovoluje. A tak začínám obcházet místa, kde jsem měl v ruce poprvé v životě svůj vlastní foťák. Prožívám malé dobrodružtví, často nechápu, proč jsem tenkrát zrovna tuhle fotku pořídil. V případě únavy můžu sednout na tramvaj a jet domů.

Budu sem postupně vkládat svoje a výtvory a časem uvidím, co s tím. Pokud se mi nebude výsledek zdát, můžu album zredukovat, či vymazat.

Tady je prvních 12.

A ještě drobnost. Jsem zvyklý uvádět, kde jsem si "vypůjčil" historickou fotku. Považuju to při nejmenším za slušnost. Tady nemusím, autor jsem furt já.



Staré Město, nová radnice na Mariánském náměstí,
tenkrát se náměstí jmenovalo Primátora Vacka. Nechci tu rozebírat názvy ulic a náměstí, každý režim vyznává jiné osoby, spíš jedna kuriozita. Když se prodlužovala trasa C na Jižní město, první stanice za Kačerovem byla pojmenována Primátora Vacka (dnes Roztyly). Slyšel jsem o mnoha případech, kdy Prahu neznalí hledali náměstí pojmenované po komunistickém primátorovi, sedli na metro a to je vyplivlo na pokraji Krčského lesa, kde tehdy vlastně vůbec nic nestálo.



Staré Město, nová radnice na Mariánském náměstí,
trochu jiný pohled. Změnilo se něco? Určitě vozový park, a pak dnes jsou v oknech radnice kytky!



Staré Město, městská knihovna,
barák se nezměnil, možná má jen novou omítku, aut přibylo.



Staré Město, Karlova ulice
Věž patří kostelu svatého Klimenta, vlevo je na nároží s ulicí Liliovou je dům U zlatého hada, kde byla v roce 1714 otevřena pravděpodobně první pražská kavárna (otevřel ji Georgios Deodatus, Armén). Po roce 1989 vzal poklid a určitá omšelost prostoru za své. Na fotce z letoška sice nejsou vidět davy turistů, fotil jsem nad jejich hlavami, ale je tu pěkný blázinec. S foťákem jsem se motal přímo mezi stolky restaurace, která, jak vidno, nabízí i vepřo knedlo zelo.



Staré Město, Křižovnické náměstí
Karel IV. byl tehdy obehnán lešením, i dnes se zde něco tvoří, železných trubek je tu sice méně, ale přece. Zase jsem tu fotil nahoru, přes hlavy turistů, snažících se prorvat na Karlův most. Dlouho jsem stál s foťákem na místě, které jsem si vyhledal. Velká skupina lidí, podle řeči odněkud z Balkánu, tu pořádala konferenci, dohadovali se nad plánem města. Jeden byl strašně velikej, že zastínil i Otce vlasti. Čekal jsem, čekal, rozehnat je jsem se bál, ale kdo počká, ten se dočká.



Staré Město, Křižovnická ulice
V dáli (náměstí Jana Palacha) je vidět kousek Rudolfina. Jinak se čas zastavil, tady kousek od Karlova mostu? Otlučený roh, vlevo dole jakoby za 42 let zůstal nepovšimnut.



Malá Strana, Hroznová ulice
Prostor u Velkopřevorského mlýna. Vlevo je lávka přes Čertovku, kde jsou zámky zamilovaných. Dvojice si tu zamkne svou lásku zámkem, klíčky asi zahodí, zřejmě do Čertovky. Tak mě napadlo, co se stane, když láska pomine. Že by někdo lezl pro klíče do Čertovky? Tady se zjevně hodně změnilo.



Malá Strana, pohled na počátek Kampy
Foceno z rampy na rohu ulic Říční a Všehrdova. Změn je více.



Malá Strana, pohled na Most Legií.
Měl jsem štěstí, zrovna před pár dny byly na objektech, strážících vjezd na most, dokončeny poslední úpravy, a tak svítí novotou.
Rozesmála mě dopravní značka v chodníku vlevo, otočená zády. Asi je jiná, ale určitě je zaražená ve stejné díře jako tenkrát.



Nové Město, radnice
Tak ta je vyfešákovaná, stejně jako objekt v pozadí.



Nové Město, Štěpánská ulice,
pohled na křižovatku s Ječnou ulicí, kde na rohu bývalo známé železářství, které zprivatizoval pan Břenda. Kde je mu konec? Nevím, teď je tu Casíno. Vpravo hospoda zůstala, jen paní co v roce 69 bedlivě pročítala jídelní lístek, na mě nepočkala. Má smůlu.



Nové Město, Štěpánská ulice, pohled na křižovatku s Žitnou
Na rohu se prodávaly boty a dnes zase boty!





Facebook – Srovnávací fotky






Žádné komentáře: