pátek 6. dubna 2012

Vltava od Palackého mostu po Malostranskou vodárnu

Nedávno jsem skončil s porovnáváním okolí Vltavy u Palackého mostu. Můžu si jen spokojeně pomlaskávat, dávní fotografové rádi postávali se stativem po nábřežích a zanechali nám pěkné dokumenty. Začínám být mírně vyšinutý, vidím starou fotku a už mi v hlavě mele, jestli se dá porovnat s dneškem. Možná přijde čas, kdy se začnu coby chovanec některého z ústavů shromažďovat fotky z blázinců. Zatím jsem u Palackého mostu.



Podskalí z Palackého mostu
Pár kroků směrem na Smíchov, otočit se a takový krásný pohled na Podskalí, které existuje už jen ve vzpomínkách, povídkách, písničkách. Asi není třeba komentovat, jen se dívat.
Starou fotku jsem našel na adrese:


Smíchov, Lidická z Palackého mostu
Když už jsem vlezl na most, otáčím se. Hledím do ulice, kdysi pojmenované stejně jako most po Palackém, dnes třída Lidická. První pohled a změnilo se něco? Ale jo, je toho dost. Kromě drobností, jako jhe oblečení lidí, automobily, zmizela sousoší na konci mostu, zato vpravo přibyl dům.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Jana Jungmanna Smíchov město za újezdskou branou (Muzeum hlavního města Prahy 2007)


Smíchov, pohled přes Vltavu
V minulém souboru jsem uvedl 7 pohledů přes řeku. Pokračuji. Kde se vzal, tu se vzal most Jiráskův. Název lodi se mi do fotky nevešel. Jmenuje se Matylda a je podstatně mladší než most.
Starou fotku jsem našel na adrese:


Smíchov z Jiráskova mostu
Počkal jsem si pár let a vkládám poslední pohled přes vodu, tentokrát přímo ze zánovního mostu.
Starou fotku jsem našel na adrese:


Jiráskův most
Ještě ne úplně hotový. Je vidět Šítkovská vodárna, zlatá kaplička, zelená střecha patří Žofínu.
Starou fotku jsem našel na adrese:



Petržilkovské mlýny a Malostranská vodárenská věž
Pokud někoho nebaví dívat se na tyto dva objekty kolem dokola, tak má možnost prohlížení uzavřít. Možná jsem úchylný, ale z následujících srovnání jsem se pokusil jen něco vybrat, pořád mi bylo líto něco vyhodit. Všechna srovnání mi dala nějakou práci, jsou to s trochou fantazie moje děti a děti se neodhánějí, jsou-li snad méně krásné. Mně připadají při nejmenším zajímavá.
Všechny následující staré fotky jsem okopíroval z publikace Jana Jungmanna Smíchov město za újezdskou branou (Muzeum hlavního města Prahy 2007)


Vlevo je Dienzenhoferův pavilon, který musel ustoupit Jiráskovu mostu. Idyla vzala za své. Slza mi ukápla, když vidím krásné prostředí v roce 1910. Mosty se stavět musejí, kudy bychom jezdili. Abych zaplašil lítost, představuju si všechno komerčně načinčané a v pavilonu muzeum voskových figurín.









Objekt na vodě před věží je Jazz Dock, zajímavý klub, kde jsou k slyšení i vidění skvělé jazzové a bluesové koncerty.











lávka na Dětský ostrov
Otočil jsem se mlýnům zády. Ostrov býval Petržilkovský, taky Židovský, teď Dětský. Pod lávkou plují výletní lodě, snažil jsem se je vyfotit, ale zrovna s nimi se porovnání nepovedlo.


Janáčkovo nábřeží
Na následujících třech srovnáních Vltavu vidět není, jen zábradlí, přesto do souboru patří.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Jana Jungmanna Smíchov město za újezdskou branou (Muzeum hlavního města Prahy 2007)




Starou fotku jsem okopíroval z publikace Jana Jungmanna Smíchov město za újezdskou branou (Muzeum hlavního města Prahy 2007)


Facebook - Srovnávací fotky









Žádné komentáře: