pondělí 16. listopadu 2009

Šišla přišla

Padesát let staré filmové týdeníky. Sleduju je v televizi od roku 1995, kdy tento seriál začínal. Zajímala mě doba, kterou jsem nemohl vnímat, ač už jsem byl na světě.
Před padesáti lety mi bylo 16, takže dnes běží týdeníky z doby, kterou pamatuju. Na leccos si při nich vzpomenu. Před každým filmem takový týdeník běžel. V době, kdy televizi vlastnila spíš menšina lidí, byly týdeníky určitou zajímavostí. Měli jsme rádio, noviny, ale co dál? Tady se aspoň na chvíli obrázky hýbaly.
Čtyři roky byl předsedou vlády soudruh Viliam Široký. Slovák, který mluvil česky, přiznejme, že šišlal a pořádně neuměl ani slovensky, ani česky. Moje maminka ho znala z rozhlasových projevů, vždycky se smála a říkala našemu premiérovi "Šišla přišla".
Filmové záběry neskutečný dojem jen zvyšují. Klaun. Ale ne, klaun je poctivé řemeslo, šašek je pravý název. Podezřívám Miroslava Donutila, že snad musel tyhle záběry vidět, některé jeho figury jsou chování Širokého nápadně podobné (Černí baroni). Jistě, patří k hereckému povolání dívat se kolem sebe a nasávat chování různých lidí. Pokud se Donutil učil z projevů Viliama Širokého, smekám před ním klobouk, povedlo se.
Půlminutový kousek z projevu na Staroměstském náměstí rozesmál i mého syna, kterému je málo přes třicet. Nepamatuju se, kromě výlevů mé mámy, že by mi tato postavička nějak vadila. V 16 letech mi byl nějaký předseda vlády u p.... Nemusím být hned sprostý.
Tak mě napadlo, že nádražácký svazák Standa byl proti Viliamu Širokému osobnost. Ale... Je to vůbec k smíchu? Tenhle kašpar měl na svědomí spoustu zlého, vždyť i sami komunisti ho v jeho 61 letech odšoupli stranou.

Žádné komentáře: